Donderdag 27 april, Koningsdag: Naar de Costa Blanca aan de middellandse zee

27 april 2023 - Benidorm, Spanje

Vanmorgen ons boeltje weer bij elkaar gepakt voor de volgende plek van onze trip. Na 4 dagen in het prachtige Madrid willen we graag weer richting de zee om ook wat luie - en strand dagen te doen, want voor een “sabbatical” tripje zijn we aardig actief geweest. We maken nog even een valse straft vanmorgen want na het aankoppelen van de hut klinkt er een piep als je remt. Iets klopt er niet….. Het blijkt dat er bij het insteken van de stekker (verbinding tussen auto en caravan) een pinnetje scheef is gaan staan en dus de elektrische connectie niet goed werkt. Fijn toch dat die auto dat gelijk aangeeft. Na ff “pielen” aan de stekker staan alle pinnetjes weer in de goede richting en kunnen we veilig op pad. Eerst Madrid maar eens uit. De camping is wel aan de rand van Madrid, maar we moeten wel een heel aantal keer switchen van (auto)weg voor we via de A2, M14, M40 op de R3 zitten richting de oostkust.Gelukkig hebben we een goede chauffeur met de caravan en een dito navigator, want het gaat (vrijwel) vlekkeloos. De route van vandaag is 460 km. Weer een lange rij dag. Want met de caravan erachter mag je blij zijn met een gemiddelde 70-75 km per uur met veel snelwegen. De route onderweg is heel wisselend; we rijden soms over vlakkere stukken, vaak heuvels, en ook flinke bergen/rotsen. Met name als we dichterbij de kust komen wordt het weer rotsachtiger. Ook zien we dat het hier een stuk droger is. Waar we in het begin nog wel groene landschappen zien wordt het steeds drogere vlaktes met bijvoorbeeld vaak olijfboomgaarden en druiven stokken. Die doen het beter bij dit warme weer. In de loop van de dag stijgt de temperatuur buiten tot 31 graden, maar als we weer dichter bij de kust komen valt t weer terug naar 25 graden (ook helemaal prima)

Zoals eerder al gezegd rijden we naar de oost kust en wel naar Benidorm. Niet echt het mooiste stukje Spanje. Maar twee redenen. 1. We wilden naar de Costa Blanca, omdat daar ook mooie dorpjes en steden (zoals Alicante) zijn en zijn eerlijk gezegd ook wel een beetje nieuwsgierig naar Benidorm. Al zo vaak iets van gehoord en in het verleden Benidorm Bastards op tv gezien….. zou het iets zijn voor als we straks (over heel veel jaar) met pensioen zijn (grapje). Enne 2….. door het feestweekend waren veel andere campings vol, dus het werd camping Armanello aan de rand van Benidorm, op een kleine 2 km van het Levante strand. We gaan t zien.

We komen aan rond half vier en krijgen een plekje op de camping, met uitzicht! Jawel… uitzicht op de skyline van Benidorm. Die helemaal vol hoge appartementen gebouwen. Wauw, we hadden wel wat hoogbouw verwacht, maar deze zijn echt 30 etages hoog. Het voelt een beetje Las Vegas. Aan de andere kant: We zitten dicht bij stad en strand, het is hier lekker rustig en we hebben uitzicht ( en kijken niet zoals gisteren tegen een andere camper aan). We zitten lekker bij onze hut in het zonnetje, dus helemaal oké!

Inmiddels zijn we na ruim 1,5 week al op het verste punt van onze trip. (Was ook zo gepland). Via Frankrijk, golf van Biskaje en Madrid nu Costa Blanca aan de Middellandse zee. Komende weken minder rijden en vooral strand, dorpjes en nix doen. Heerlijk.