Woensdag 26 april Madrid deel 2.

26 april 2023 - Madrid, Spanje

Vanmorgen na het ontbijt zijn we de metro weer gaan zoeken en gaan we op weg om de oost kant van Madrid verkennen. Het is al snel heerlijk warm vandaag, vanmiddag wordt het zo’n 28 graden. Thuis vriest het ‘s nachts nog….

We starten bij de drukke rotonde plaza de Cibeles. Vanaf daar lopen we west waards naar het mooiste gebouw van Madrid: Edificio Metropolis. Helaas volledig in renovatie en totaal in doeken gewikkeld. Dan maar genieten van de andere grandioze gebouwen in de straat tijdens ons 1e terras van vandaag. En dan is het rond 11 uur en zitten wij als enige aan de cappuccino, terwijl de andere al de wijn op tafel hebben staan. En sommige al tapas!

We lopen terug naar de rotonde en bij de banca Espana staan mannen met een grote mitrailleur voor de deur. Binnen ligt het goud van Spanje opgeslagen. En wij mogen er geen gimp van opvangen. We bekijken de grote witte gebouwen rondom de rotonde en het beeld van een strijdwagen met leeuwen op de rotonde. Bij het protserige witte Palacio op de andere hoek mogen we wel naar binnen en daar zien we gallerijen met marmeren palen en glas in lood daken. Erg groots en mooi. We lopen weer richting het oosten op weg naar de ark. Ook deze is geheel gehuld in een jasje ivm renovatie. Dus genoten van de foto op het doek ☹️.

We lopen door de wijk van Bourbon (de adelijke familie van Spanje) en dat is duidelijk te zien, geen een tussenwoninkje te bekennen. We zien Hotel Ritz, enkele ministeries en andere duur en belangrijk uitziende gebouwen. Duidelijke de wat duurdere sjieke buurt.

Nadat we deze wijk hebben doorkruist, steken we over naar het park Retiro, een park met Unesco erkenning en dat is zeker zeer verdiend. Een heel groot park oostelijk van het centrum met meer dan 15000 bomen, meerdere pleintjes en enkele grote vijvers, schildpadden en zelfs een rondvaartboot en roeibootjes. En heel veel beelden en mooie gebouwen uit de tijd dat dit de paleistuin was.

Het monument bij het water van Alfonso 12 is echt tientallen meters groot. Die vorsten van weleer waren niet bescheiden.

We lunchen op het terras en genieten van het uitzicht over het meer. Vroeger werd dit meer gebruikt om zeeslagen na te spelen.

We lopen verder het park in en komen bij Palacio de Velazquez. Een rood stenen gebouw met blauw/ witte tegels aan de buitenkant (azulejos).

Verder lopen we langs een ander meer en een groot glazen gebouw. Het Cristal Palacio. Daar mogen we ook naar binnen en zien een grote lege ruimte met alleen maar glas, zowel de wanden als het dak. Erg apart en mooi. We lopen nog verder door het park en genieten van de bloemen en de vogels. Hier hoor je geen verkeer maar alleen het fluiten van de vogels. We zien zelfs een grote groene parkiet. En die houd enorm van de bloesem van de amandelbomen. Deze staan in heel het park, zo ook de jasmijn struiken. Ook die zijn volop in bloei en dat ruiken we heel goed.

Het is echt een geweldig mooi en groot park.

Rond 16 uur lopen we het park weer uit en strijken wederom neer op een terras bij plaza Emperador. Ook rond die rotonde staan hele mooie gebouwen. Daarna kijken we nog even binnen bij het station de Atocha, waarin een botanische tuin is aangelegd. Helaas is deze minder mooi dan het plaatje in ons boek deed vermoeden.

We pakken de metro en gaan naar het centrum.

Op het plein Puerta del Sol bekijken we het beeld van Madrid. De beer bij de aardbeienboom. Deze hadden we eergisteren gemist, en nu snap ik wel waarom… Ik zocht een beeld van 10 meter, maar de boom haalde maar amper de 1 1/2 meter…. Niet alles is dus groots in Madrid….

Dit plein is het geografisch middelpunt van Spanje en is dus voor het wegennet punt 0.  We kopen nog enkele souvenirs en gaan nog een keertje kijken op het mooie Plaza Mayor. In een zijstraatje  zoeken we een terras voor het avondeten. We zien een tapas schotel op het tafeltje naast ons en denken dat we die wel baas kunnen. We bestellen ook zo’n schaal en krijgen er Sangria bij, een hele kan. Als dat maar goed gaat???

De ogen waren weer eens veel groter dan de eetlust. Maar de hapjes waren wel lekker. En die kan die konden we wel op….

Moe en voldaan en nadat we heel veel van Madrid gezien hebben, gaan we weer de metro opzoeken en de weg terug naar de camping. En ja, na al de Sangria is het maar goed dat we niet meer zelf hoeven te rijden.

Bij de caravan zijn de voeten moe en hebben we er 23500 stappen er op zitten. Dus vanavond heerlijk onderuit voor de caravan.

1. Ellis:
    27 april 2023
    Hoi M&M,
    Wat weer mooie reis verhalen. Zo mooi beschreven. Jullie doen en zien veel. De foto’s zijn prachtig. Relaxen en lekker eten. Is dat nou geen vakantie gevoel?! Wij hier maar zwoegen….. overdag vrij. Vanavond de nachtdienst in.
    Het weer is bij jullie veel beter. Hier is het fris. Koude wind; lekker Nederlands weer!
    Ik hoop dat het binnenkort verandering in komt.
    Genieten jullie maar lekker. Het is jullie gegund na alle roerige tijden. Ik lees de verhalen wel. Tip: misschien kunnen jullie een boek uitbrengen met jullie inspirerende verhalen en reizen. Zo kan een ander er ook van genieten en profiteren. Erg mooi

Groetjes van Ellis
  2. Marian en marielle:
    30 april 2023
    Hoi Ellis, Fijn dat je zo geniet van de verhalen. Wij vinden het ook leuk om ze te schrijven. We zelf lezen ze vaak later nog eens door om herinneringen op te halen. Je vergeet zo snel al die mooie dingen als er elke dag weer nieuwe bij komen…. En zo leggen we ze vast voor ons zelf en voor jullie.😃👍🏼 Groetjes, M en M