Zaterdag 6 mei: Valencia

6 mei 2023 - Valencia, Spanje

De enkel van Marian is nog aan beide kanten aardig blauw, maar het lopen met de brace en een stok gaat elke dag beter. Dus we gaan vandaag kijken of we al iets kunnen zien van Valencia. Met de auto rijden we naar een parkeergarage centrum-centrum. Degene die het dichts bij de eerste stop van de hop on hop off bus is. (HOHO bus)Daar willen we mee starten, want als we dan t hele rondje blijven zitten zien we in ieder geval (al is t van een afstand) al wat belangrijke plekken van de stad.  Het vinden van de parking is ff lastig, maar na wat kruip door sluip door straatjes (of wel dwars door hartje binnenstad met die grote Mazda) parkeren we en zijn nog net om 10:00 bij de startplaats van de HOHO bus. We rijden de volledige route mee en krijgen zo een eerste indruk van de stad. Via estatione Norte en het Toros stadio rijden we langs de “ciudad de las artes y las ciencias, ofwel de stad van kunst en wetenschap. Dit is een rij van 7 bijzondere gebouwen in de droge bedding van de Turia rivier. Er is een aquarium, planetarium, wetenschapsmuseum en nog enkele culturele gebouwen. Hopelijk kunnen we ergens in de komende dagen hier nog meer tijd rondlopen. Het is echt één van de hoogtepunten. We rijden via het havengebied en dan weer terug langs de droge bedding van de Turia rivier waar over een lengte van 9 km een mooi park is aangelegd. We willen de ronde in de bus eigenlijk afmaken tot we weer bij station zijn, maar ergens tijdens het rondje als we ( gelukkig) weer terug bij het oude centrum zijn, komt de bus in de file. Daar bij het centrum wordt er gedemonstreerd en de bus kan er niet meer door. Dus advies is dat iedereen er hier uit gaat. Gelukkig zijn we maar 3 straten verwijderd van het plaza de la Virgen waar de grote kathedraal en baseliek staan. In rustig tempo lopen we daar heen. Gelukkig: gaat goed! We bewonderen de gebouwen en pleinen en stippelen een route uit die ons langs de bekendste plekken brengt. Achter de basiliek ligt het plaza de la reine (plein van de koningin) Het is er druk, heel veel toeristen en ook veel Nederlanders. Waarschijnlijk omdat er een lang weekend vrij is door Koningsdag. Na de lunch lopen we nog naar het prachtige gebouw van de mercado central.  Ook hier de markt waar de Valencianen zelf hun inkopen doen, vlees, vis,  noten, groente. Het ziet er fantastisch uit.

Na nog een terras stop  gaan we tegen 5 uur terug naar de auto en zijn om half 6 alweer op de camping. Toch veel kunnen zien vandaag met de bus en in het compacte stadscentrum. Erg mooi en van genoten.