Zaterdag 28 mei: Montreal

28 mei 2022 - Coteau-du-Lac, Canada

Vanmorgen vroeg wakker en om 8 uur uit bed. We gaan vandaag naar Montreal en moeten daarvoor nog een hele weg afleggen.

Na het ontbijt, koppelen we de camper weer los van de elektriciteit en afvoer. (Je zou dat toch vergeten, dat geeft een zooitje 🫣)

We rijden 45 minuten ( 50km) naar de eerste metro station. Daar kunnen we gelukkig prima parkeren met die grote bus. Dan kopen we een dagkaart en moeten nog 10 metrostations langs voordat we in het centrum zijn. En dat staat dan te boek als de camping bij de stad….. 😊

We starten ons bezoek op het eiland St Helene in de rivier st. Lawrence net voor de stad. Daar bezoeken we de grote stalen bol die hier vanaf de wereld expo in 1967 al staat. Ook bekijken we een foto-expo met geweldig mooie plaatjes. Eindelijk is het weer droog vandaag en dat is erg prettig. We lopen langs een heel groot zwembad, maar dat is leeg…. Daar maken ze denk ik drinkwater van, want al het water smaakt hier naar chloor……

We lopen een stukje over het eiland en zien dat er veel ruimte is gemaakt voor festivals. Ook nu is er een hele grote tent van Cirque du Soleil in de stad.

We kijken vanaf het eiland naar de skyline en zien dat er veel wordt gebouwd. De eerste wolkenkrabbers steken al boven de oude gebouwen uit. En er komen er steeds meer.

We pakken de metro weer naar het vaste land en bezoeken de oude stad. We zien vele grote statige gebouwen in Franse stijl. Het stadhuis, de rechtbank, de overdekte markt, verschillende kerken enz. We drinken koffie bij van Houtte. Waarschijnlijk ooit van Nederlandse afkomst. De koffie smaakt er prima.

We komen in straatjes met terrasjes en live muziek. Echt heel gezellig en sfeervol. Ook staan er allerlei kraampjes op het plein en zijn er straatartiesten en portret tekenaars. Hoe Frans wil je je hebben. Bij de oude haven is het gezellig druk met foodtrucks, winkeltjes en vertier zoals een bioscoop, theater, zippline, reuzenrad, waterfietsen en klimpark.

We wandelen weer terug naar de terrasjes en lunchen met live muziek.

Na het lunch verlaten we de oude stad en lopen berg op (Het heet niet voor niets Mont-real) naar de nieuwe stad. Daar zijn luxe winkelcentra’s en winkelstraten. We lopen enkele winkeltjes door en Marian koopt een jasjeVerder is het vooral erg duur wat hier te koop is. De kleding en schoenen zijn in Europa goedkoper.

We kijken nog wat rond en besluiten aan het einde van de middag de metro weer op te zoeken. Wederom de hele reis terug.

We hadden net voordat we de camper parkeerde nog een Walmart gezien, dus even boodschappen doen, dachten wij. Maar overal in Canada en USA zijn deze eindeloos open, maar op z’n Frans niet. 17 uur dicht. Gelukkig kunnen we een paar deuren verder wel terecht en laden we de koelkast weer vol. We tanken nog maar weer een keer en zo gaan de euro’s vanzelf op…..

Op de camping hebben ze een wasruimte helemaal voor ons alleen, dus zetten we meerdere wasmachines aan en hebben wij na vanavond weer alles schoon in de kast.

Het is inmiddels heerlijk warm weer geworden en we kunnen weer buiten eten. Dat voelt echt als vakantie!

1. Anita liebregts:
    29 mei 2022
    Hoi Marian,
    Ik heb de link via Danielle gekregen. Wat zijn jullie een gave reis aan het maken zeg. Toch iets anders dan Mallorca 😄
    Prachtige foto's. Zie dat jullie ook bij het hardrock café zijn geweest. Ook Danielle blij kunnen maken met t-shirt
    Ik blijf jullie volgen. Veel plezier, geniet er van.
    Groetjes Anita
  2. Marian en marielle:
    5 juni 2022
    Hoi Anita,
    Bedankt voor je leuke reactie. We hopen de reis snel weer door te zetten na onze autopech en nieuwe belevenissen te delen. Leuk dat je ons volgt.
    En het bevalt nog goed hier, ook al hebben we wat gedoe. Dus reken de komende weken nog niet op mij. Gr. Marian