Zondag 21 mei Mataro- Barcelona

21 mei 2023 - Mataró, Spanje

We gaan vandaag de boel weer inpakken en verhuizen. Voor het eerst met een gevoel van helaas. Beide hadden wij het heel erg naar onze zin op de camping Tamarit beach resort. Het was een luxe camping direct aan zee met uitzicht op een kasteel. Met allerlei restaurants en supermarkt, ijstent enz. We hadden een schitterde plek onder de palmen met eigen sanitair en gezellige Nederlandse buren. Dus wij hadden niets meer te wensen. Maar de plek is vanaf vandaag gereserveerd en wij kunnen wel elders op de camping verblijven, maar na 11 nachten wordt het ook weer eens tijd om weer verder te gaan met de ronde door Spanje.

Nadat we alles in de caravan hebben gepakt, gaan we nog eenmaal op het terras aan zee met mooi uitzicht een cappuccino drinken als afscheid. Daarna nemen we afscheid van de buren en de camping en rijden 135 km naar het noorden langs de kust en om Barcelona heen. Inmiddels hebben we meer dan 4000 km gereden tijdens deze vakantie. En zijn we 33 dagen van huis. Maar we hebben nog geen heimwee en blijven nog een kleine 2 weken.

In het stadje Mataro, 30 km boven Barcelona hebben we een camping gereserveerd voor 3 nachten om Barcelona verder te gaan ontdekken. De camping is prima, maar kan niet tippen aan de vorige. Hij ligt pal aan de spoorlijn en daarna de zee. Waarom hebben ze dat spoor in de hele regio toch direct aan het strand gelegd? Zonde van het uitzicht, erg onhandig als je naar het strand wil en balen van het geluid….

We zetten de caravan neer, de luifel weer op en lunchen onder de luifel. Want voor het eerst miezert het een beetje.

Het is nog redelijk vroeg in de middag en besluiten vandaag al naar Barcelona te gaan en maken gebruik van de gratis shuttlebus naar het station van Mataro. In 10 min worden we daar voor de deur afgezet. We kopen een kaartje en zoeken de juiste trein.Helaas rijden vanaf hier alleen stoptreinen…. We doen er 40 min over met 10 stops voor we op place Catalunya staan. De hoge snelheid trein kon het in 35 min en legde 3x de afstand af….

We lopen naar de Rambla en bekijken vooral de steegjes en gebouwen in de omgeving van de Rambla, die beschreven zijn in ons reisboek. Zo lopen we naar een antiek ziekenhuis, waar nu de bibliotheek is in gevestigd. Binnen in dit grote gebouw is een binnenplaats met een heel schattig terrasje in een tuin. Daar drinken we wat. Heel knus plekje in het centrum van de stad, waar niet veel toeristen komen. Toch leuk zo’n voorbereiding, zodat we op zulke plekken uit komen.

We lopen een stukje op de Rambla ter hoogte van het kunstwerk van Miro. Dezelfde kunstenaar waar we de tentoonstelling hebben gezien in Bilbao. Een maand geleden alweer… Ook bekijken we enkele pleinen en de gevel van het paleis van Guel, ook een creatie van Gaudi. Dan steken we de Rambla weer over en bekijken het mooie place Reial, ook zo’n rechthoekig plein met geheel omringd door huizen, bogen en terrasjes, zoals in Madrid en Bilbao.

We lopen door de kleine straatjes en besluiten om te gaan eten in een van de vele kleine restaurantjes: El Portalon. Het is een gezellige ruimte met aardig personeel. We bestellen tapas en sangria voor Marielle. Het eten is verrukkelijk en de sangria smaakt ook goed, maar pakt wel goed aan. Ze heeft er ronde wangen van gekregen.

We lopen nog even door de stad en zoeken de trein terug weer op. Na wat navragen staan we gelukkig op het juiste perron en komt er na een kwartier ook een trein terug naar Mataro. Daar komt meteen de shuttlebus ook aanrijden. Je moet je haasten, want die vertrekt 3 min na aankomst trein.

Rond 21 uur stappen we de camping weer op en hebben we weer een mooie dag beleefd.