Donderdag 9 juni: Prins Edward eiland

9 juni 2022 - Antigonish, Canada

Na een hele nacht van regen, starte de dag gelukkig droog en licht bewolkt. En koud is het niet, 20 graden. We rijden zo’n 25 km van de noord kust van het eiland naar het midden op het eiland liggend hoofdstadje Charlottetown. Het is een klein stadje en we parkeren dan ook met onze grote bus direct aan de haven. Een groot voordeel als je zowat de enige toerist bent.

Het is een toeristisch stadje en je ziet aan alles dat het seizoen hier pas is opgestart. Alles is volop in bedrijvigheid om het weer in orde te maken voor de zomer. Maar gelukkig zijn er al voldoende winkeltjes voor ons open. Dus bekijken de mooie oude geveltjes, het toeristische haventje en de winkelstraat. We kopen wat souvenirs voor thuis. We drinken koffie in de black kettle. Een gezellig knus tentje en we lopen door Victoria row een straat met zelfs al terrasjes. We zien vaak de regenboogvlag en spullen met regenboog, dus erg gay minded hier.

Ook vragen ze heel vaak waar we vandaan komen, want ze hebben wel enkele toeristen uit eigen land over de vloer. Maar Europese toeristen zijn er de afgelopen jaren bijna niet geweest. Dus ze zien ons graag komen en zeker als we ook nog wat dollars achter laten. En dat laatste is probleem 😉.

We rijden rond het middag uur de stad uit en gaan richting de grote brug. We hadden graag de veerboot aan de westkust genomen en dan rechtstreeks naar Nova Scotia gevaren. Die boot gaat wel, maar onze camper was te hoog en te lang en we mochten niet mee. Jammer, want we hadden graag 1 uur op de boot gezeten en nu moeten we 300 km meer rijden ☹️. Dus rijden we terug naar het punt in het oosten waar we naar het vaste land terug kunnen.

Eerst stoppen we nog in een piep klein dorpje: Victroria by the see.

Een klein vissersplaatsje, waar de kreeft elke dag vers aan land komt. Daar is een heuse Lobsterbarn ( kreeftenschuur) en dat wordt onze lunchplek, direct op de steiger in de haven.

Marielle gaat hun delicatesse uitproberen, Lobsterrol. Een zacht broodje met kreeft. Marian houdt het bij een heerlijke salade.

Beide gerechten smaken prima.

We maken nog wat mooie foto’s van mooie huisjes, haventje, vuurtorens en een oud stationnetje en rijden dan de 13 km lange brug weer op naar New Brunswick.

Daar nemen we de snelweg naar Nova Scotia. De laatste provincie die we deze reis gaan bezoeken. We hebben Ontario, Quebec, New Brunswick en Prins Edward Island achter ons gelaten.

En de weersverwachting is vandaag uit gekomen. Afternoon shouwers, tegen vijven valt de regen met bakken uit de lucht en houdt een hele tijd aan.

We rijden een heel eind dit schiereiland Nova Scotia op. Het is veel groter dan je op de kaart zou vermoeden. 600 km lang. We rijden vandaag 350 km en komen in het plaatsje Antigonisch. Daar is eindelijk een camping en parkeren we rond 19 uur onze bus.

En zo gaat elke dag weer sneller voorbij dan we in de ochtend bedenken. We willen vaak meer doen, dan de dag lang is 😄. Maar ook vandaag hebben we weer veel gezien en gedaan.

En weer andere dieren gespot, Bizons. Maar deze keer niet in het wild, maar in een wei!

1. Henny:
    10 juni 2022
    Mooie verhalen en prachtige foto's
    Geniet ervan
    groetjes
    Henny
  2. Ellis en Jet:
    10 juni 2022
    Dag ladies. Weer eens helemaal bijgelezen! Jullie hebben alweer veel gezien en ook zeker beleefd deze vakantie! Saai is het zeker niet!
    Hoop dat de reis nog veel moois brengt met vastzittende wielen en veel mooi weer!
  3. Marian en marielle:
    12 juni 2022
    Inderdaad blij dat de wielen weer vastzitten. Dat rijdt toch lekkerder over al die groene heuvels en bergen.