Maandag 6 juni: Fundy bay

6 juni 2022 - Alma, Canada

Allereerst bedankt voor de reacties van mensen die met ons meelezen, da’s voor ons ook altijd weer leuk om te lezen!

Jippie, we zijn weer onderweg. Monteur Jeremie kwam vanochtend rond 10 uur aan op ons parkeerterrein en heeft 6 nieuwe bouten en moeren op het achterwiel gezet. En op ons verzoek die andere wielen ook gecontroleerd.

Om 11:00 uur verlaten we eindelijk Shediac, een leuk plaatsje hoor, maar na 2 nachten meer dan genoeg gezien. We gaan richting Fundy bay.

Fundy bay is een hele grote inham in het land van zo’n 150 km. Het gebied staat bekend om zijn gigantisch verschil tussen eb en vloed. Bij eb stromen de rivieren leeg die uitkomen op de oceaan en liggen in sommige haventjes de bootjes letterlijk op de bodem en 6 uur later bij vloed dobberen ze vrolijk aan de kade. We stoppen eerst in Moncton, waar je dat verschil al heel goed kunt zien. Als wij daar tegen 12 uur zijn is het eb (low tide) de rivier (Peticodiac river) stroomt nog wel, maar is heel laag. Je kunt heel goed zien dat het water op andere momenten (high tide) meters hoger staat.  Je ziet hoge stukken modderige zijkant. En de kleinere stroompjes die erin uitkomen staan droog. Raar gezicht. Van Moncton nemen we de weg langs de kust naar Hopewell rocks. Dat ligt aan de inham van de oceaan en ook daar is het getij verschil groot. Dat wisselt van 4 tot wel 16 meter. Bij laag tij kun je daar op de bodem van de oceaan wandelen tussen de rotsen door. Er zijn daar ook een aantal hoge losstaande rotsen die hebben de vorm van een bloempot, onder smal en boven breed met boompjes erop. We lopen vanaf de bovenste rotsen met een boel trappen naar beneden en wandelen een stuk over het strand. Dat kan tot ongeveer 15:00 uur, want dan komt het getij steeds sneller opzetten en moet je zwemmen als je nog weg wilt. Niet dus! We lopen tussen de mooie hoge rotsen door en langs het zeewier wat daar groeit (en meeste tijd dus onder water staat). We klimmen weer terug naar boven en stoppen voor een late lunch. Zoals vaak delen we een salade en 1 warm gerecht. Dat werkt prima.

Dan weer terug de bus in (eerst wielen nog ff gecontroleerd) en rijden we de toeristische route: Fundy coastal drive, langs veel groen, nu iets vollere riviertjes en overal van die gekleurde houten huizen met veranda’s. We maken nog een stop bij Cape Enrage vanwaar je van een hoog punt een prachtig uitzicht hebt over de baai. Het is een “mini provincial park” waarvoor je moet betalen, maar omdat het al bijna sluitingstijd is en we alleen even wat foto’s willen maken mogen we zo binnen. Maar als we na een kwartiertje naar de bus teruglopen zien we dat een man het hek van de uitgang aan t sluiten is. Hooooo, da’s niet de bedoeling, we willen toch echt op een gewone camping slapen vannacht ( al is het uitzicht hier wel heel mooi). Met een dikke smile doet de man toch het hek weer voor ons open.

Laatste stop is Alma, een kneuterig vissersdorpje met wat winkeltjes en restaurantjes, echt voor een toerist zoals wij. Maar het is ook alweer na 18:00 uur en we moeten nog naar een camping. Dus na een korte stop en wat foto’s gaan we 1 km verderop naar de camping. Dan komen we morgen nog wel even terug (dit is het dorpje wat we op internet zagen waar de bootjes bij eb op de bodem liggen. Nu dobberden ze ergens halfweg de bodem en de kade. Raar gezicht hoor, je zou 3-4 meter moeten springen om aan dek te komen).

Op de camping aangekomen gaan we eerst de camper helemaal aansluiten, tanks legen, water en accu weer vullen en we gaan douchen en was wassen. Heerlijk om de gewone dingen weer bij de hand te hebben op een mooie plek in het bos.