Zondag 5 juni: Autopech in Shediac

5 juni 2022 - Shediac, Canada

Gisteren eind van de middag autopech in het dorpje Shediac. Zoiets gebeurd altijd in het weekend. Er is een achterwiel losgeraakt en hangt nog maar met 1 bout vast. Gelukkig hebben we twee achter wielen aan iedere zijde, dus wordt de bus nog stevig ondersteund.

We staan veilig op een parkeerterrein bij een verpleegkundig bureau. En we mogen daar blijven staan.

Ze hebben hier geen ANWB service maar alleen particulieren service monteurs. Via de verhuurder Canadream is er gisteren iemand langs geweest van een truck service om naar het probleem te kijken zodat hij opzoek kan gaan naar onderdelen.

Hij hoopt dat het met een stel juiste bouten en moeren te maken is, maar vertelt ook dat we geen meter meer mogen verplaatsen…

Hij heeft de materialen niet op voorraad en weet ook niet of hij er op zondag aan kan komen….

Dus besluiten we hier ter plekke te overnachten op dit privé parkeerterrein. De Verpleegkundige die dienst heeft, is op de hoogte en akkoord.

De nacht was wat onrustig, het slaapt toch niet zo lekker als je gaat bedenken wat er had kunnen gebeuren als dat wiel was los geschoten op de snelweg….

Vanmorgen uit bed en alle tijd om rustig te ontbijten en de camper op te ruimen en te poetsen. Je moet iets als je niet van plek kan. En dat is na twee weken ook zeker niet overbodig.

We zijn gelukkig met zo’n luxe camper wel zelfvoorzienend. We hebben stroom van een accu, een wc, vers water in de tank, een boiler, verwarming, koelkast en diepvries, fornuis en het meeste loopt op gas en dat hebben we genoeg. Dus het is zeker geen kramperen. Maar de omgeving is niet echt aantrekkelijk, zo’n parkeerplaats in een klein dorpje.

Wel zijn de verpleegkundige wel bezorgd, we mogen gebruik maken van hun toilet en zelfs douchen als we willen bij een van hen thuis. Erg aardig.

Helaas is er vandaag niet aan materialen te komen en komt de monteur pas maandag terug. Ook een andere camper is op zondag niet te regelen, Canadream bureau zit in Halifax 280 km verder op en is op zondag dicht. Dus blijven we verplicht nog een nacht op dezelfde plek. Hopelijk is er morgen een oplossing!

Het weer is zeer wisselend en fris. Veel buien en 15 graden.

Tussen de buien, maken we een wandeling door het dorpje. We lopen naar het haventje en komen weer langs veel mooie houten huizen met veelal uitzicht op de baai. Erg mooi wonen hier. In het haventje is weinig bedrijvigheid, maar we kunnen thee drinken in het clubhuisje van de jachtclub. Het seizoen moet hier nog beginnen half juni, dus het is overal erg rustig.

Daarna lopen we naar het centrum van het plaatsje waar 5500 mensen wonen, dus enkele winkeltjes groot is. Er zijn er enkele open op zondag en kijken even rond en schuilen meteen voor een flinke bui.

De plaatselijke koffietent is open en daar lunchen we en maken meteen gebruik van hun goede wifi om wat muziek te downloaden. Hebben we meer keuze in de camper vandaag.

Terug in de camper valt de regen met bakken uit de lucht. Blij dat deze goed waterdicht is!

We hebben spelletjes bij, dus dat komt goed van pas. We spelen een spelletje yathzee en bekijken de route maar als vast voor als we weer van plek kunnen.

Verder is het erg prettig dat we beide een Canadese simkaart met een flink internet tegoed hebben op de telefoon. Kunnen we appen en bellen met Canadream en thuis en surfen op internet en de website bijwerken, zijn we toch niet geheel van de wereld afgesloten.