26 februari Tarangire national park

26 februari 2013 - Tarangire National Park, Tanzania

Dinsdag 26 februari
Vandaag om 7 uur 's ochtends worden we opgehaald door george en Sedoek voor onze safari voor de komende dagen. Onze gids en chauffeur is sedoek. Hij zal ons de komende dagen al het moois vande parken laten zien.  Wij zijn de enige op deze toer, dus echt een privesafari. sjiek hoor. Vanuit Moshi rijden we eerst naar Arusha om nog enkele boodschappen te doen. En dan richting het westen om naar 4 parken te gaan. Voor vandaag staat Tarangire NP op het program. De weg erheen is met name het laatste uur niet zo best. Er wordt een nieuwe aangelegd, maar nu is het een soort wasbord steenslagweg met keien van 10-20 cm. fijn zo'n jeep, we hobbelen wat af. Tegen 12 uur bereiken we de ingang van het park alwaar onze gids  de formulieren en fees moet regelen. Dat gaat hier van kantoor naar loket en van loket weer naar een poortje en dan mag je het park pas in. Helaas weet onze gids het voor elkaar te krijgen om binnen die 50 meter zijn autosleutels te verliezen. Ook na een uur zoeken zijn ze niet meer te vinden. Misschien zijn de apen die hier rondlopen er mee vandoor? Hij heeft er flink de balen van en wij ook! Gelukkig is een jeep een simpele auto en passen de reservesleutels van een collega ook. Tegen 13 uur rijden we dan toch het park in. En dat is geweldig. Al binne de eerste 500 meter staan we oog in oog met een groep giraffen. Wat een gracieuze dieren zijn dat toch. Weer 5 minuten verder zien we op zo'n 100 meter afstand een groepje met enkele volwassenolifanten met 3 kleintjes. Ja dit is echt afrika! We rijden verder naar een uitzichtpunt over de tarangire rivier, de levensader van dit park. Hier zien we impala's en een stel brutale apen.  De wegen in het park zijn allemaal steenslag of zandpad. Maar met de jeep geen probleem. De jeep heeft overigens een dak wat omhoog gezet kan worden (zoals onze sleurhut) dus het uitzicht is enorm. Al snel zien we veel meer dieren.  Moederleeuw met haar welpjesTientallen zebra's, gnoes, gazelles, kudu gaan aan ons voorbij. Ook nog een hele grote mannetjesolifant die vlak naast de weg staat. Hij klappert met zijn grote oren als we voorbij rijden. Dan veranderen we plots van richting. Er zijn leeuwen gespot. De gids houden onderling contact via de ranger en laten elkaar horen als er iets bijzonders is. We zien een groepje van 4 leeuwen die rustig rondwandelen en dan samen op een klein heuveltje gaan liggen dutten. Wat een machtige dieren! Wederom vervolgen we onze weg door het park. Opnieuw keren we abrupt. Daar lopen 2 leeuwinnen met 5 welpjes. Wauw  onze dag kan niet meer stuk. Ze lopen een stuk door het dorre gras en steken dan vlak voor ons de weg over. Om te knuffelen.  Na nog wat wrattenzwijnen, apen zebra's en een grote groep olifanten met  een stuk of tien jongen rijden we tegen 17 uur het park uit. Wat een indrukken zo'n eerste dag al. Het is nog ruim een uurvrijden over de hobbelwegen baar karatu, naar de countrylodge.
Wij krijgen daar een mooie kamer, in countrystijl. ( de helft van een tweekapper bungalowtje) in het restaurant krijgen we een lekker diner voorgeschoteld door zeer vriendelijk personeel. Wij doen ons best om een beetje swahili te leren en dat vinden ze erg leuk of lachwekkend, wie zal het zeggen.  Zoveel indrukken, direct na het eten zijn we doodmoe. Als we om 21 uur het kussen raken zijn we meteen in slaap.
De rest volgt morgen............