Maandag 25 februari umoja project

25 februari 2013 - Moshi, Tanzania

Serenade door de kinderen

Vandaag een beetje een bijzondere dag, we zijn 12,5 jaar getrouwd! Dus vanmorgen al een klein cadeautje gegeven. We starten rustig op en worden rond 10 uur door Henny en Annie opgehaald om naar de school te gaan. Onze eerste kennismaking met de schoolopvang van het umojaproject.  Henny heeft een heleboel spuulen voor hen verzameld en wij hebben als cadeautje voor de kinderen 40 strandballen kunnen krijgen. Wij worden heel enthousiast ontvangen door iedereen. De juffen en kinderen zingen een hele rij welkomstliedjes voor henny en annie en ons als gasten. Heel bijzonder en ontroerend.  Daarna blazen we voor iedereen een strandbal op een wordt de les nog langer onderbroken om buiten te spelen. Zo te zien waren de ballen een succes! Dan op naar de eetzaal waar diana de kok voor iedereen wat te drinken en 2 boterhammen heeft. Na nog even"ballen" is het tijd dat de rust weer wederkeert en gaan de kinderen de klas weer in. Wat een schatjes.
Wij zitten nog een tijdje aan tafel met eenkopje thee en praten met henny, annie, jennifer en chantal over hun stage in de kliniek en de hoe dit loopt. Tegen 12:30 komt de hele groep weer naar de eetzaal. Op de school krijgen alle kinderen 2 maaltijden per dag en dat is meer als sommige thuis krijgen. Er wordt hier echt heel veel goeds gedaan door de betrokken mensen van het umoja project! Eén van de moeders van de kinderen blijkt ziek te zijn en ook dan wordt door hen ingesprongen met een tas extra eten. Dit wordt dan weer gekocht bij een winkeltje van een andere ouder zodat die ook weer inkomsten heeft.  Om een uur of2 lopen we weer naar isa die ons met zijn taxi weer naar de stad toebrengt. Maar er volgt nog een groots afscheid. Ze hebben tegen de juffen en kinderen verteld dat marian en ik vandaag feest hebben (we zijn voor hun jarig, want wij 12,5 jaar getrouwd pas niet helemaal in hun plaatje)
Dus de hele groep komt naar buiten zwaaiend met ballonnen en happy birthday zingend. Ze lopen met zijn allen in rondjes om ons heen. Om verlegen en tegelijk ontroerd van te worden!!!  Nu wordt het echt hoog tijd om bij hun en ons de rust te laten wederkeren.
De taxi zet ons af bij het hotel waar we even rommelen voor we de stad inlopen. Tot nu toe hebben we hier nog niet echt tijd voor gehad. Geweldig om hier gewoon even te lopen en de dingen op je af te laten komen. We lopen langs vele winkeltjes (blokkers, kruidvats, gammas maar dan anders). Behalve onszelf zien we nauwelijks zo'n witte mensen als wij zijn. Her en der worden we aangestaard maar ook vaak volgt een vriendelijk djambo ofwel hallo.
Ons doel is de coffeelounge waar we een lekkere salade en sandwich eten. Na nog wat boodschappen voor onszelf en een kraan voor de school gekocht te hebben gaan we weer terug naar het hotel. Had marian geluk: de gamma is haar lievelingswinkel.
De rest van de middag zitten we op ons balkonnetje met zicht op de drukke straat onder ons. Gewoon kijken en niets doen. Ook ff lekker.

Na een douche waarbij we zoals inmiddels gewoonlijk  het zand overal vanaf schrobben lopen we met zijn 6en naar de italiaan annex indiaas restaurant. Vanavond zijn we met zijn achten want jan en peet, vrienden van annie zijn terug van hun safari en sluiten gezellig aan. Ook in het restaurant is verteld dat wij feest hebben (jarige tweeling!!) en dus zijn onze stoelen versierd. Keileuk. Wat een bijzondere feestdag hebben wij toch! We worden vandaag getrakteerd en krijgen ook een afrikaans cadeautje: twee bakjes/potjes. Past prima bij ons. De avond is beregezellig. Hoe bijzonder want een week geleden kenden we alleen henny en ook de andere koppels kenden elkaar niet en nu zitten we een avond te lachen, gieren en brullen. Tranen met tuiten! Tegen half elf lopen we, moe van het lachen terug naar het hotel. Snel pakken want morgen staat de volgende grote gebeurtenis op stapel. Om 7 uur vertrekken we voor onze 5 daagse safari. We gaan naar tangarire, ngorogore, serengeti en lake manyare national park. Wrs geen wifi dus de pad blijft hier.  Zaterdagavond zijn we weer terug in het hotel en volgt waarschijnlijk een ellenlang verslag!

1. Tonja:
    25 februari 2013
    Namens alle Blommen van harte gefeliciteerd met jullie 12,5 jarig jubileum!! De taart houden we wel tegoed hahaha...
  2. Anja Rooijackers:
    25 februari 2013
    He meiden, van harte gefeliciteerd met jullie bronzen huwelijk. Wat een super gave plek om dit te vieren zeg!!! Geniet er van.

Groet,
    Anja (nog steeds een beetje jaloers)
  3. Rob:
    Hee M&M!

Hartelijk gefeliciteerd met jullie 12-en-een-halve-"verjaardag"!!! Mooie huwelijksreis maken jullie daar zeg.. Volgens mij doen jullie 1001 en indrukken op bij het ontdekken van Afrika. Het klinkt allemaal super!
  4. Gertie:
    26 februari 2013
    hallo dames, nog van harte gefeliciteerd met jullie tweeling verjaardag! Dat was weer een bijzondere dag om niet meer te vergeten. En wat jullie nu weer gaan doen is er weer een denk ik met heel veel indrukken, Nog veel plezier!
  5. Marie-josé:
    26 februari 2013
    Beetje laat, maar gefeliciteerd namens de hele familie koukleum uit Veldhoven. Veel plezier op safari enne wel uitkijken voor de leeuwen hoor. Dikke knuffel
  6. Tonja:
    26 februari 2013
    Ik heb de foto's bekeken en de verhalen gelezen. Het zal wel een hele belevenis zijn voor jullie. Ik hoop dat de rest van de vakantie ook zo fijn verloopt maar dat hoor ik nog wel. Nog veel vakantiegenot en groetjes van ma Castelijns.
  7. Frans:
    Hoi beide,
    Als ik deze email type vechten jullie alweer met de leeuwen e.d..
    Het ziet en leest weer allemaal om jaloers opgenomen te worden
    En toch nog een feestje, nog gefeliciteerd, op naar de 25 jaar, dat jaar moeten jullie maar een keer niet op vakantie gaan, dan kunnen wij meevieren.

Nog veel plezier
    Groet Frane
  8. Maartje:
    2 maart 2013
    Hallo Leeuw, Tijger en Krokodil,

Ik hoop dat jullie de dames met rust hebben gelaten in het park want vijf dagen geen contact dat is echt een vreemde situatie!!!

Veel plezier op jullie reis en geniet ervan!