Dinsdag 28 Februari: Shark Bay

28 februari 2017 - Monkey Mia, Australië

120 km
Na een onrustig nachtje op de camping bij Hamelin pool  met veel achtergrondgeluiden en een lamp met bewegingsmelder die continu aan/uit ging laten we de museumcamping achter ons en rijden naar de regio Shark Bay. Onze eerste stop is bij Shell beach. Dit is een groot strand aan het begin van de baai welk geheel is opgebouwd uit kleine witte schelpjes. De laag is 10 meter dik. Die schelpjes zijn daar gekomen omdat ze van heel zout water houden en dat is hier zo. Aan het eind van de inham is het water veel zouter dan de rest van de zee, omdat er geen doorstroming is en er wel veel water verdampt. Die schelpjes waren zo ongeveer het enige wat al die tienduizenden jaren hier kon overleven. Het strand is een paar honderd meter lang en knispert onder je voeten.  We lopen er even rond en rijden dan verder naar het uitzichtpunt Eagle Bluff. Van boven de rotsen kun je beneden in de ondiepe baai kijken, waar zich vaak vele haaien, roggen en schildpadden ophouden omdat het water er rustig en ondiep is. Helaas zien we nu alleen een klein haaitje van nog geen meter. Na nog een korte stop komen we bij het aquarium vlak voor Denham. Je kunt er een rondleiding krijgen (maar niet zelf rondlopen)  maar zoals wij het kunnen zien is t maar een heel klein aquariumpje. Met twee vistanks, dus we drinken een koffie op het terras met uitzicht op de aqua blauwe zee; ook nix mis mee. Daarna rijden verder naar Denham. Dit is het enige dorp op het schiereiland en ligt aan de westelijke kant. Dit maakt Denham het meest westelijke dorp van Australië. Het heeft 5 campings, wat appartementen, een tankstation, een supermarkt en wat huizen. In de winter (onze zomer) is het hier erg druk, maar nu in het laagseizoen is het rustig. De drukte begint hier half maart. We lopen even langs de haven en zien vanaf de pier een grote rog in het water, zeker 2-3 meter breed. Mooi gezicht.
Na onze voorraad eten en diesel aangevuld te hebben rijden we nog 25 km door naar de oostkant van het schiereiland waar het natuurpark van Monkey Mia ligt. Onderweg zien we weer een en ander aan wildlife voorbij komen. Eerst een truck met...... wat is dat...... 3 kamelen achterin. Gekker moet het niet worden. Daarna blijft het gelukkig bij een overstekende emoe en een kangoeroe. Monkey Mia is een deel reservaat, maar het is ook een resort met camping. Het ziet er luxe uit. Heel wat anders dan die primitieve campings die we gehad hebben. Heerlijk, een beetje luxe is aan ons zo nu en dan wel besteed. Na een plekje voor de nacht geregeld te hebben lopen we naar het restaurant met uitzicht op de zee. We lunchen met een salade en knoflookbrood. Mmmmmm. En met een overstekende dolfijn voor ons!!! We besluiten meteen dat we het hier wel twee nachten kunnen volhouden en boeken een nachtje bij. Na nog een uurtje aan het zwembad gelegen te hebben maken we ons klaar voor een sunset catamaran tripje. We hadden voor morgen een boottochtje geboekt hier om wildlife te gaan spotten op zee en kregen deze er "gratis" bij. We zijn met zo'n 20 personen op de grote catamaran en varen langs het schiereiland. 45 minuten heen en..... 45 minuten terug. Ondertussen zakt ze zon steeds verder en verdwijnt achter de horizon. Lekker hoor....... thuis brouwen we nog een wokschotel in elkaar, gaan douchen en kruipen dan ons vertrouwde campertje weer in.

1. Mieke van Deursen Meulensteen:
    1 maart 2017
    Wauw wat geniet ik toch van jullie verhalen..echt een andere wereld dan hier...regen en citycentrum..haha...jullie lekker genieten....doe ik ook wel hoor....lekker oppassen..
  2. Han en Nellie:
    1 maart 2017
    Gaaf die catamaran, houden wij ook van.
    Wat genieten jullie, wij ook van jullie verhalen.