Dinsdag 31 mei Lake Louise

31 mei 2016 - Lake Louise, Canada

Vanmorgen weer op tijd opgestaan want Lake Louise is een erg drukke toeristische plek en we hadden gelezen dat als je laat komt je de camper nergens meer kwijt kunt. Dus wij om 9:00 al op pad. Nou..... plek genoeg. Maar toch was t al redelijk druk vooral met toeristen met veel Aziaten en Indiërs. Aardige mensen maar ze zijn altijd met heeeeeel veel tegelijk ergens. Het meer zelf ligt er nog rustig bij, mooi strak blauw met het Fairmont Castle op de voorgrond. Prachtig. We besluiten een stukje langs het meer te lopen over een vlak pad van 2 km. Daarna gaat het pad de bergen in naar het plain of the six glaciers teahouse. Dat is nog zo'n 4 km verder en stijgt bijna 400 meter. OK da's wat hoog gegrepen voor ons niet sportieve lijf, maar we kunnen wel een stukje de trail oplopen om te genieten van de eerste uitzichten. Langs het meer is het uitzicht al mooi, als we omdraaien zien we achter het blauwe water het Castle in de zon blinken.  Na een half uurtje zijn we bij het eind van het meer en begint het stijgen. Eerst lopen we een stuk door het bos, dan weer over rotsen en we steken kleine riviertjes over. Elke keer overleggen we: gaat t nog, is het nog mooi, gaan we nog door of al terug. Het is constant bergop lopen, maar in een rustig tempo vorderen we gestaag. Het is een redelijk veel belopen trail want we komen veel mensen tegen. Op het moment dat we zoiets hebben van nu is het wel genoeg geweest komen we een bordje tegen: nog 2,2 km naar het teahouse. Tja nu zijn we al zover gekomen, nu is het zonde om niet verder te lopen........ Echter het volgende stuk wordt wel wat pittiger merken we. We lopen nu op een stuk waar vroeger de gletsjer was, dus veel keien en grind. Maar het is wel heel mooi om ons heen, de bergkammen bedekt met sneeuw, de gletsjer in de verte. Twee-drie keer horen we een soort knal en zien dan in de verte sneeuw van de berg af donderen. We kruisen zelf ook een paar stukken sneeuw, watervalletjes en lopen door kleine stroompjes over ons pad. Na ruim 2uur en een kwartier lopen vragen we ons af waar we eigenlijk aan begonnen zijn, maar nu teruggaan is echt geen optie. We zijn er bijna zeggen de wandelaars die terug komen lopen....... Na nog een stuk of 8 haarspeldbochten zijn we bij het teahouse. Het is hier geweldig. We zien meerdere bergtoppen en de voet van de Victoriagletsjer. In het teahouse drinken we: tea en een boterham met jam en pindakaas. Veel meer is er niet te krijgen want het is pas sinds gisteren open en bijna alles wordt met de voet omhoog gebracht. We blijven een uur boven en genieten van het geweldige uitzicht. Je wordt er stil van. Met de camper rondrijden is prachtig, maar zo zie je toch wel echt de bergen. Dan bedenken we ons dat we ook dat stuk nog terug moeten dus tegen één uur lopen we weer aan. Naar beneden gaat gelukkig een stuk sneller en de uitzichten blijven overweldigend. Na een uur en drie kwartier zijn we dan eindelijk terug bij het Castle. 13 km en 400 m hoogteverschil verder. We zijn toch wel trots dat we dit gedaan hebben. Wel zijn we doodop en blij dat we de camper weer zien. Van Lake Louise rijden nog naar Moraine Lake zo'n 15 km verderop en genieten hier maar vanaf een terras van het uitzicht, want lopen gaat het niet meer worden......... Na nog even een stop bij het info office, waar we gebruik maken van internet en wat info over Banff ophalen rijden we snel naar de camping bij Johnston canyon. Lekker douchen en met de voetjes omhoog!