Donderdag 22 februari, een eerste kennismaking met moshi en het umojaproject

22 februari 2013 - Moshi, Tanzania

Na een vlucht via istanboel en enige vertraging zijn we vannacht om 4 uur geland op kilimanjaro airport. Vandaar een rit van 40 km naar Moshi. Vast met een prachtig uitzicht om ons heen, maar gezien het erg donker was hebben we niet veel gezien. In het panamahotel in moshi was al een mooie kamer voor ons gereserveerd en zijn we snel het bed ingedoken voor nog een paar uurtjes slaap.

na een ontbijt zijn we met Hennie en Annie en 2 meiden (Chantal en Jeniffer) die hier stage gaan lopen, de stad ingelopen om eerst wat te gaan drinken in de coffeelounge. 15 minuutjes lopen door  de hoofdstraat van moshi. Daar gelijk al veel indrukken. Veel mensen op straat, veel handel, en wij als  vrijwel de enige blanken.

Henny en annie moesten voor de twee meiden nog wat regelen, dus wij zijn meegegaan om ook kennis te maken bij het dispensarium (de kliniek) en de kraamkliniek en daarna bij de dagopvang van de gehandicapte kinderen. Dr john was nu niet op de kliniek, maar in zijn huis daarachter waar we direct met zijn allen ontvangen werden.  Ook door zijn vrouw en prachtige dochtertje van ruim een jaar, een    snoepie!!! Na een tijdje praten waarin we hebben bespoken wat hij evt. nodig heeft. En wat  umoja en misschien ook wij wel voor het project kunnen betekenen,stond er ook eten voor ons klaar, nee zeggen is geen optie. We hadden volgens henny nog geluk dat het geen kuma kuma ( of zoiets) want dat zijn geroosterde vliegen, een delicatesse!! Onder leiding van Dr John hebben we een rondleiding door de kliniek en kraamkliniek gedaan. Er wordt heel goed werk gedaan, maar ze hebben er werkelijk niets. De apotheek is een paar planken met medicijnen, de dagkliniek zijn een aantal kamers waarin mensen gezien worden of een injectie krijgen. Het lab bestaat uit een tafetje met wat teststrips. In de kraamkliniek waren nu geevrouwen, maar ook daar den ze goed werk met weinig middelen en gezien de medewerkers die er rondlopen met veel inzet en enthousiasme. De volgende rondleiding was op de dagopvang, het eerste project wat is opgezet door Umojaproject. Echt het "kindje" van henny en haar vrienden. Er zijn 3 klassen en een keuken, hier worden maaltijden voor de opgevangen kinderen gemaakt. We worden rondgeleid door olivia, één van de leraressen. Knap hoor wat hier allemaal in gang is gezet, met zo weinig middelen.

gezamelijk drinken we nog wat een 'cafeetje' naast het project. Hier kennen veel mensen henny en annie, want ze worden steeds aangesproken. We bepsreken de plannnen voor vanavond en de komende dagen. Er staat ons nog veel moois te wachten. Mt de taxi rijden we weer terug naar het centrum van moshi waar we eerst wat fruit kopen. Dan terug naar het hotel om ons wat op te frissen, want de avond is nog lang in afrika (vananvond nog een feestje vieren met zang en dans) dat verhaal volgt later......

1. Han en Nellie:
    22 februari 2013
    Het idee vliegen te eten, gelukkig waren ze er net.
    Veel indrukken voor jullie.