Zaterdag 23 februari Maasai en hot springs

23 februari 2013 - Moshi, Tanzania

Pas de tweede dag hier, maar opnieuw een dag met bergen aan indrukken en ervaringen. Met de taxi's van issa en zijn collega zijn we vandaag op bezoek geweest bij een masaaidorp. De route liep langs de machtige kilimanjaro berg en vele kleine gehuchtjes. Na een half uur rijden verlaten we de harde weg en gaan verder over de dustroads. Soms zijn dit steenslagwegen, maar dan met stenen van 10-20 cm, soms nauwelijks meer dan een pad door de bush. Na ongeveer een uur komen we aan bij een verzameling van huisjes en hutjes met een heleboel masaai. Oud, jong, groot en klein. In het dorpje komen af en toe toeristen dus  ook wij zijn meer dan welkom. De jonge masaaikrijgers gaan dansen en zingen voor ons, maar dat duurt nog wel even voor we kunnen gaan kijken want eerst moeten we al die kindjes loslaten. Wij hadden een zak balonnen bij en die delen we uit aan de tientallen kindjes die overal vandaan komen. Van een jaar of 3 tot een jaar of 13-14 allemaal willen ze ballonnen en wij maken vele vriendjes. Prachtige kopjes staan erop en alllemaal even "smoelzelig" van al het zand wat hier rndwaait ( wij zijn trouwens ook al erg stoffig geworden). Mt aan elke hand 2 kindjes kijken we naar het optreden van de jonge masaai mannen envrouwen. Ze hebben er zelf duidelijk plezier in en wij ook. Het is echt een bijzondere ervaring om zo hier tussen die mensen te staan. Mensen die hier met bijna niks (over)leven en zo vriendelijk en aardig zijn. We spreken met de onderwijzeres van de school dichtbij en zij legt eea uit over de tradities en leefwijzen.  Vervolgens krijgen we nog een rondleiding door de school vlakbij. Deze bestaat reeds enkele jaren voor de masaaikinderen en hen wordt daar engels en andere vakken geleerd. Er zijn ook een aantal kinderen bij die vrij goed in het engels met je kunnen praten. En die leiden ons rond, erg verlegen, maar ook met hart en ziel.

Na alles gezien tehebben laten we de masaai metmoeite los en rijden door over de dustroads naar de hotsprings. Een prachtige oase in het droge en stoffige land. Onderweg zien we vele hutjes en herders met hun kuddes koeien en geiten. Bij de hotsprings kopen we wat extra water want het is heet en stoffig op de vlaktes. Marielle en jeniffer zijn dapper genoeg om een plons te maken in het water van de bronnen. Het water is heerlijk en kraakhelder, net uit de bron. Ook een aantal masaaijongens komen zwemmen en zij duiken vanuit takken en bomen in het water. Een gaaf schouwspel. De rest van onze groep gaat niet zwemmen. Zonde hoor, het was echt geweldig. Daarna de weg terug weer gezocht, gelukkig was dat geen probleem over al die paadjes want we hebben hulp van een jongen vanhier. Hij rijdt mee en wijst de juiste weg, een masaai tomtom!  Erg stoffig zijn we wel geworden! We drinkennog een wat bij uhuru resort en vroeg avond zijn we weer terug bij ons hotel. Daar eerst douchen want we zijn niet zo bruin geworden vandaag als we denken. Het meeste is stof! We eten samen met henny en annie nog wat in het hotel en gaan de nog ff rustig is onze hotelkamer.