Donderdag 28 februari Serengeti

28 februari 2013 - Serengeti National Park, Tanzania

Vandaag al om 6 uur paraat, wel vermoeiend hoor zo'n vakantie! Het is nog donker als we in de jeep stappen maar al gauw komt de zon op met zijn oranjerood licht schijnend over de Serengeti. Hier in de Ndutu area mogen de jeeps echt offroad, dus we crossen dwars door de natuur op zoek naar dieren. Als eerste zien we eenkudde buffels, zo' n 100 dieren kijken ons aan: wat doen die gekken in die jeep zo vroeg in onze wei? We volgen een rivertje en zien daar hoe een groep marabu's het ochtendtoilet maakt. Wat een lelijke vogels. Boven ons komt een luchtballon voorbij, tja da's toch wel echt iets voor de "happy few" alhoewel........ Wij zijn zo al very happy!
Dan crossen we weer verder en zien 4 cheetahs. Dat zijn prachtige beesten. We volgen ze een tijdje. Ondanks de 4 jeeps die hen volgens blijven ze rustig in de buurt. En niet zonder reden blijkt want hun prooi ( een jonge gnoe) ligt vlakbij en die laten ze zich niet afpakken. Op de volgende plek staan veel jeep. Hier zou een luipaard gezien zijn, een vrij zeldzaam dier ook hier. Na een tijdje wachten komt er ineens iets in beweging. Het luipaard komt uit de bosjes en zet er vaart in. Mooi om te zien en wat een snelheid.
Langzaamaan rijden we naar het noorden.  Langs de airstrip af weer verder en we passeren de gate naar centraalSerengeti. Een hele grote vlakte over vele vele kilometers. Hier lopen nu grote groepen gnoes, zebra en thompsongazelle beginnend aan de grote trek. Rechts van ons,zover het oog reikt kunnen we ze zien. Dan net voor ons besluiten ze de weg over te steken. Eén lange sliert van dieren nu zowel links als rechts van ons. Het is een bijzonder gevoel om zo een beetje deel uit te maken van die "circle of life" . Met wat moeite rijden we door en gaan gelukkig alweer snel de grote weg af. Na een hyena die schaduw zoekt onder onze auto volgen we weer een stroompje water. Dat zijn toch ook de plekken waar de dieren naar zoeken: water!  Dit stuk zien we 3 families met olifanten. Een groep passeert net voor onze jeep. De kleinste olifant is pas 3 weken oud. Wat een moppie. Moeder is heel beschermend en blijft steeds dichtbij, het jong sturend met haar slurf. Vandaag stoppen we pnieuw bij eenhippopool. Dit is wel een gigantisch grote. We hebben geprobeerd te tellen, maar zijn gestopt bij 100. Wat een luie beesten, ze poepen ze
Fs in hun eigen badwater en verspreiden dat met hun staart. Pfffff wat een lucht bij de pool. We hobbelen weer verder en croosen ook een paar keer door het laagstaande water. Op weg naar het westen naar onze volgende slaapplek: ikoma tented kamp. We hebben vandaag eenluxe tent met sanitair om te verblijven. Opnieuw met een overweldigend uitzicht over deSerengeti ditmaal met een ondergaande zon. Als het 's avonds donker wordt horen we allerlei dierengeluiden. We wandelen zo'n 10 minuten naar het restaurant en ook hier supervriendelijke mensen enprachtig uitzicht. De zon is al gauw weg en dan blijven alleen de geluiden over. In de tent is na 9 uur geen electriciteit meer dus hier in het restaurant laden we nog snel de accu's op.  als we na het eten willen teruglopen naar de tent slaan we direct al verkkerd af op de paadjes (naareen andere tent) maar we krijgen een wachter mee die ons goed aflevert en die ons zal beschermen tegen evt. overstekend wild. maar hoe weten we niet want zijn bescherming is een pijl en boog. Maar hij zal er wel raad mee weten.
We slapen wederom als roosjes, op naar de volgende dag!