Maandag 13 Juni Field naar Banff

13 juni 2016 - Banff, Canada

Maandag 13 juni Field naar Banff
Vanmorgen nog genoten van ons bijzonder mooi camping plekje aan het riviertje.
Onze eerste stop is bij de spiraaltunnels vlak bij de camping. Deze 2 tunnels van elk een km lang zorgen er voor dat de trein berg op kan over de pas van 1600 meter.
Het is het mooiste als er een trein zo lang is dat hij de ene kant van de berg in rijdt en tegelijkertijd dezelfde trein aan de andere kan van de tunnel er weer uit rijdt iets hoger op de berg. Dit technisch hoogstandje hebben we na een 1/2 uurtje wachten kunnen aanschouwen... Wel zeer apart!
Ook vlakbij komen twee rivieren bij elkaar en vormen een waterval om vervolgens weer van elkaar te scheiden in een continental divide. Het ene deel van het water zal de noordelijke ijszee bereiken en het andere deel de westelijke pacific oceaan. Dit fenomeen komt vaak voor in de Rocky's.
We rijden verder over de Highway en komen is een geweldig landschap van hoge bergen met sneeuwtoppen, groene dalen en meertjes terecht. En dat allemaal op de snelweg.
We willen nog enkele stops maken om te wandelen, maar helaas is het te vroeg in het seizoen en zijn de afslagen nog dicht door sneeuw op de weg.
We rijden over de bergpas van Kicking horse over op 1638 meter en rijden Nationaal park Yoho uit en Nationaal park Banff in.
De toppen worden als maar hoger en liggen al ver boven de boomgrens.
Onderweg 30 km voor Banff worden we ingehaald door een camper...
Jan en Gerry zijn op dezelfde weg op hetzelfde moment. We zouden elkaar vanavond weer ontmoeten op de camping maar komen elkaar onderweg al tegen. We rijden samen naar het dorp Banff en parkeren een camper. Samen gaan we het dorp verkennen en stoppen bij de waterval, rijden een rondje op een immens groot golf terrein en stoppen bij het Banff Fairmont spring hotel.
We lunchen samen in dit kasteelachtig hotel en kijken uit over een mooi berglandschap. Koninklijk om hier te lunchen!
We checken in op de camping en gaan daarna winkelen in het toeristisch centrum van Banff. We kopen wat souvenirs en drinken koffie en schuilen voor een fikse bui.
In de avond dineren met z'n vieren bij Tony's, waar ze de beste ribs verkopen van het hele dorp. En dat kunnen wij beamen....
We rijden op de terugweg nog een rondje door de omgeving tegen schemer en spotten nog een deer en een elk, bij herten in verschillende maten en kijken nog even uit over het Minewankameer. Wat is het toch een schitterend land!

1. Gertie:
    16 juni 2016
    Hoi, wat hebben jullie het geweldig! Volgens mij word het daar vertrekken wel moeilijk Jammer dat er toch nog op veel wegen sneeuw ligt. En je dan niet verder kunt.geniet ze nog!
  2. Han en Nellie:
    17 juni 2016
    O wat was het weer een mooi verhaal.
    Wij hebben de trein ook gezien!
    Jullie hebben allerlei weer hè.
    Wat een rare gewaarwording van die ingehaalde camper.
    lijkt me leuk die koninklijke lunch.
    Wij zaten met 3 straatgenoten vanmorgen in de oefenaal van de fysio.Maurice Han en ik.
    maurice vroeg al zo? 2 voor de prijs van 1? Gr
  3. Han en Nellie:
    17 juni 2016
    Wat een sneeuw Jeetje dat wordt laagjes over elkaar dragen.
    wat veel dieren zien jullie.
    hadden jullie deze Canadees vakantie "vroeger" niet met strak blauwe lucht?
    Nu wat anders hè. Maar toch prachtig. Gr