Vrijdag 15 april: markt in puerto Mogan en de bergen in

15 april 2016 - Mogán, Spanje

Vandaag een druk dag. Na het ontbijt vanmorgen zijn we eerst naar het dorp gelopen want daar is vandaag de markt ofwel mercato. We verwachten vele kraampjes met groente, fruit en plaatselijke producten, maar het blijkt volledig een toeristenmarkt te zijn. Geen sinaasappel of tomaat gezien. Wel jammer, maar toch maar een nieuwe zonnebril gekocht voor 4 euro. We blijven toerist nietwaar. Nog even een latte op het terras en dan lopen we terug naar het appartement waar we wat spullen pakken om nog een tochtje door de bergen te gaan doen. Het uiteindelijke doel is Guayadeque een kloof waar je langs kunt wandelen. Het eerste uur brengt ons opnieuw over de kronkelende weg omhoog naar het stuwmeertje waar we gezellig picknicken. De omgeving doet ons aan Canada denken, maar dan zonder beren. We genieten van de uitzichten. Dan weer verder naar Roque Nublo. Een grote bult boven op een berg die je van veel kanten af kunt zien. We lopen een klein stukje en zien een flinke salamander van zo'n 25 cm. Dan weer verder naar het hoogste punt van het eiland: Pico de las Nieves 1949m. Heel af en toe sneeuwt t hier en dan gaan de Spanjaarden van het eiland hier snel naar de sneeuw kijken. Als we aankomen is het nog heel helder en kunnen we in de verte zelfs het volgende eiland zien liggen, wrs Tenerife. Echter binnen 5 minuten komt er vanuit het dal een grote wolk binnenwaaien en zien we niets meer. Jammer, maar wel mooi dat we even zo'n uitzicht hadden. Dan vervolgen we de weg richting het westen. Langs de Caldera de los Marteles, een oude begroeide krater. Niet zo heel spectaculair dus rijden we snel weer door op zoek naar de kloof van Guayadeque. Het kost wat moeite maar we vinden het toch. Een mooie groen kloof met veel gaten in de rotsen en grotten waar vroeger woningen in werden gemaakt. Tegen het eind van de middag hebben we wel geniet natuur gezien, maar wel prachtig. Het centrale deel van t eiland bestaat uit bergen, slingerweggetjes, veel cactussen, ander groen en palmen. En daartussen een boel paarse, rode en gele bloemen. Op de terugweg stoppen we nog even in meloneras/ maspalomas bij de andere toeristen. Daar doen we wat vreemde dingen: we parkeren de auto op de rotonde, heel normaal hier, en we eten heel snel ons ijsje op omdat het op de boulevard zo hard waait dat het smeltende ijs van je lepeltje af waait, echt waar!! Met plakkende armen maar de lekkere honger gestild gaan we weer naar Mogan. Na enkele uren hebben we toch weer honger en schuiven aan het buffet.....