Woensdag 13 april 2016 Hoofdstad Las palmas

13 april 2016 - Mogán, Spanje

Vandaag weer een dagje op pad en wel naar precies de andere kant van het eiland. De hoofdstad op ligt op 77 km van ons plaatsje over de snelweg. En duurt 1 uur voordat je er bent. De weg over de bergen is 5 km korter, maar dan duurt het 2 1/2 uur, want er zijn heel veel bochtjes en kleine weggetjes.... Dus kiezen vandaag de saaie route.

In Las palmas bezoeken we eerst de oude binnenstad en lopen door de wijk Vegueta, waar heel veel jaar geleden het stadje begon en waar Columbus logeerde op weg naar de nieuwe wereld. De pleinen en straatjes zijn mooi. Typisch voor Gran canaria zijn de mooi overhangende balkonnen aan de huizen. De bekijken de kathedraal en luisteren naar de straatmuzikant die speciaal voor ons een liedje speelt. Na een koffiestop op terras lopen we naar een andere wijk Triana. Daar zijn vooral veel winkels en nog meer terrasjes. Dat bevalt ook prima dat winkelen, zeker ook omdat de prijzen een stukje lager liggen dan in eigen land. Na een paar schoenen en broek te hebben gekocht zijn we toe aan de lunch.

We leren steeds meer van de bevolking, want ook wij lunchen pas om 15.00uur. We vinden een knus patioterrasje en lunchen traditioneel met spaanse gerechten. Gezellig en lekker.

We rijden naar de noord kant van de stad naar de wijk Santa catalina en bezoeken daar het strand en de boulevaard. En slenteren langs de kustlijn. Het is hier nu bewolkt terwijl de lucht blauw was in het westen van het eiland. Deze wolk ligt volgens onze reisgids vaak boven de stad. Het eiland heeft een ronde vorm van 40 km doorsnee met een berglandschap tot 2000 meter hoog en in het noorden is het bijna altijd bewolkt terwijl in het zuiden de zon merendeel van het jaar schijnt. Raar op deze kleine afstanden.

Blij dat wij een hotel op het zonnigste stukje hebben gekozen. Dat is ook weer duidelijk als we naar huis rijden, 10 km buiten de stad en de zon schijnt alweer volop..... En in het plaatsje waar we logeren Puerto de Mogan is het gewoon strak blauw!

We genieten nog even op het grote balkon van het apartement en schuiven rond 8 uur weer aan het buffet. Ook lekker makkelijk als er elke dag voor jou wordt gekookt. Er is keus genoeg en elke dag weer anders. Dus volop genieten. En het voordeel van een eigen apartement....... Daarna uitbuiken op eigen bank!