Zondag 13 maart 2022, Wandelen en noorderlicht

13 maart 2022 - Köngäs, Finland

Zondag 13 maart 2022

Vanmorgen na een nacht heerlijk geslapen te hebben moesten we in volle bepakking naar het ontbijt. We moeten namelijk een paar honderd meter door de vrieskou naar het ontbijt in een ander gebouw van het resort. Het ontbijt buffet is grandioos. Zeer uitgebreid, veel meer keus dan honger.

Daarna besluiten we de skibus te pakken en rijden we een rondje om Levi en stappen uit bij de gondel naar de hoogste ski berg van het gebied 530 meter. En hier boven de boomgrens. Bovenop zie je dat de rest van het landschap zeer vlak is met hier en daar een witte bult van dezelfde hoogte. Het is erg koud -9. We drinken een thee bij de hut en vriezen bijna vast… Er is ook een klein houten hutje, blijkt de wc te zijn. Maar je moet wel echt hoog nodig, als je daar gebruik van gaat maken… Je kleding aan houden met deze temperatuur is echt een aanrader!

We kijken wat rond bij de skipistes en genieten van het weidse uitzicht. We nemen de gondel weer terug naar beneden, want het is er veel te stijl en glad om een wandeling te maken.

Beneden wandelen we door de bossen terug naar Levi. Bij het grote meer  gaan we naar een hut waar ze heerlijk warm het houtvuur aan hebben. Dus snel wat lagen kleding uit. We lunchen op z’n fins: een platte wafel met bessensaus. Alles maken ze van die bessen, warme drank, koude sap en jam.. En maken een praatje met een ander Nederlanders stel. Zij komen uit Veldhoven!!! Zeer toevallig.

Op een tip van hun lopen we niet verder over het bevroren meer maar nemen het bospad boven over de heuvel. Gelukkig hebben we de anti glij ijzers bij, voor onder de wandelschoenen. Anders waren we op die ijzige paden nooit boven gekomen. We komen langs een schuilhut met kampvuur. De Finnen die daar zijn, halen worstjes en broodjes uit hun tassen en roosteren deze boven het vuur met genieten van het mooie uitzicht over het bevroren meer. Waar volop activiteiten plaatsvinden, zoals langlaufen, sneeuwscooters, ijsvissen en wandelen.

We lopen verder tot het dorp en zoeken ons hotel weer op.

We rusten even uit op onze bank en pakken ons dan weer in voor het diner. Ook dat buffet is prima, maar minder uitgebreid als het ontbijt. We eten wel andere dingen dan thuis, zoals bietensoep en rendiervlees.

We gaan ons daarna weer heel warm aankleden voor onze avond activiteit. Dat steeds omkleden, meerdere keren op een dag is wel een dingetje, steeds de juiste dingen aan voor de juiste actie.

We lopen naar de overkant van de weg en worden daar opgehaald met een klein busje. In de bus zitten nog 5 Franse toeristen. We gaan op zoek naar het Noorderlicht. De gids verteld in goed Engels dat we heel veel kans maken om noorderlicht te zien vanavond, want de condities zijn uitermate goed.

We rijden een 1/2 uur noordelijk en stoppen bij een bevroren rivier, weg van de lichten van bebouwing en een open vlakte. Al snel start het geweldig mooie schouwspel aan de hemel. Zelf zie je met het blote oog, witte vegen in de lucht, maar via de foto’s verschijnen er tal van kleuren die steeds van vorm veranderen. Groen, paars en geel… En dan is het weer even weg en start het schouwspel weer opnieuw en dat herhaald zich regelmatig. Erg bijzonder en heeeeel mooi.

We hebben speciaal voor deze missie een statief bij is maar goed ook, want met de lange sluitertijd, krijg je de beste plaatjes. En dat kan jezelf niet stil houden. We schieten vele foto’s en roepen vaak oooo, mooi. We krijgen warme bessensap om warm te blijven.

We rijden nog naar twee andere plaatsen en ook daar is de lucht grandioos. Het is koud buiten, maar we kunnen er geen genoeg van krijgen. Na 3 uur buiten geweest te zijn, warme we ons weer op in de bus.  Rond 12 uur worden we weer bij het hotel afgezet. We kijken omhoog en zien zelfs het noorderlicht boven het hotel.

Moe maar erg voldaan, kruipen we snel het bed in, want inmiddels zijn we wel door en door koud….