Zondag 24 november Crystal river, zwemmen met Manatee’s (Zeekoeien).

25 november 2019 - Floral City, Florida, Verenigde Staten

Vanmorgen tijdens het ontbijt werden we verrast. Naast het overheerlijk uitgebreide ontbijt wat vers voor ons wordt bereid, was er ook wildlife te zien. Eerst 2 eekhoorns en daarna 3 herten die vlakbij het huis in de wei kwamen. Erg mooi.

We rijden vandaag weer 45 mile naar het westen, naar de kust. Terug naar Crystal river, waar we gisteren de vele manatee’s hebben gezien. Vandaag gaan we snorkelen met hun. We hebben een boottoer geboekt en we hebben pech en geluk. Het is vandaag in plaats van de gebruikelijke 27 graden maar 16 graden (bbbbrrrr), maar dat betekend wel dat de manatee’s naar de “warme” bronnen zullen trekken en dat wij er veel zullen gaan zien. Daar moet je wel wat voor over hebben, dus! Gelukkig krijgen we wel een wetsuite aan, anders zou je niet lang in het water blijven met deze temperaturen.

Er zijn tientallen bootorganisaties, die zulke trip aanbieden. Sommige al om 7 uur in de ochtend. Maar wij vonden 9 uur vertrekken en om 10 uur snorkelen een prima tijd.

We gaan met 6 gasten op een boot en hebben voor een niet massale versie gekozen om rustig van de beesten te kunnen genieten en niet tig andere snorkelende mensen in het zicht te hebben. Dit is een zeer goede keuze, want de boot stopt pas bij een bron als er geen andere in de buurt zijn. En er zijn wel veel manatee’s.

We treffen het want net als we met de snorkel in het water gaan zien we meteen een moeder en een kind op de bodem. Ze gaan beide tegelijk naar boven om lucht te happen. Daarna gaat het kleintje knuffelen met moeder en drinken. Deze kalfjes drinken niet aan de buikzijde maar aan de vin. Het is erg mooi om te zien en wat zijn die beesten groot. De meeste zijn ruim 3 meter lang en erg rond. Ze doen duidelijk niet aan de lijn. Ze zijn wel vegetarisch, ze eten zeegras en dat 1/10 kilo van hun gewicht (450 kg) en dat is heel veel gras.

We zwemmen een stukje verder en zien nog een moeder en kindje manatee. Bij het gras en de bron in het erg druk, duidelijk lunchpauze, de ene manatee verdringt de anderen om dichterbij dat lekkere gras te kunnen. Wij moesten uitkijken dat we niet tegen de beesten aan zwommen, want ze kwamen steeds links, rechts en onder ons voorbij. Ze maken geen geluid en glijden rakelings langs zij. Zij hebben hele goede zintuigen en zorgen ervoor dat ze jou niet raken.

We zien er echt meer dan tien manatee’s en blijven lang in het water om de beesten goed te kunnen observeren. Het is echt geweldig om zo dichtbij oog in oog te zwemmen met deze gigantische beesten. Ze zijn totaal niet bang van jou en komen zelfs naar je toe op enkele centimeters afstand.

We filmen en maken foto’s onder water en hopen dat het licht genoeg is om te later terug te zien, wat wij hebben beleefd.

Na 3 uur gaan we weer terug naar de haven en zijn wij een geweldige ervaring rijker. Nu pas begint de kou een rol te spelen. We ontdoen ons op de boot van de wetsuite en rollen ons in een grote handdoek. Een beker warme chocomelk erbij en dat doet goed.

Bij het kantoor kleden we ons om en kiezen voor lange broek en trui. Het is geen warme dag vandaag, het blijft rond de 16 graden.

We hadden een verse wafel mee gekregen van de b&b eigenaar en daar hadden we wel zin in na al dat zwemmen.

We rijden met een mooie weg van 15 km naar zee en zien wel een strandje, maar helaas geen mensen of vertier. Het strandje is gesloten ivm vervuild water. Dus ook geen eetgelegenheid voor een lunch die we zochten. We wandelen nog even door een palmen bos en over een pier en rijden dan naar een ander dorpje aan de kings river. In Homosassa is er meer te beleven. Er zijn enkele winkels en restaurantjes. We kiezen er een aan het water. Op het terras is het fris, maar in de zon is het net te doen. We eten chickentenders en nachos... Ja, we worden al echte Amerikanen met de lunch.... alleen wij eten de helft van een voorgerecht op en de Amerikanen eten nog een tweede gang. Dat lukt ons niet en dat is maar goed ook.

Daarna doen we nog wat boodschappen voor de broodmaaltijd van vanavond en rijden weer naar het platteland. Nou het is iets wat heuvelachtig, maar wel enorm afgelegen en terug in de tijd. Ook dit is Florida, maar dan zeker niet toeristisch.

Bij de ranch maken we nog wat foto’s van het huis en de mooie paarden die ze hier fokken. Het zijn echt schoonheden met ingevlochten manen. Ze heten Gipsy paarden.

Het wordt al weer donker om 17:30 uur en het is te koud om op het terras te zitten. We relaxen heerlijk op eigen bank in onze kamer met een lekker kopje thee. En genieten na van de mooie herinneringen, foto’s en film van deze wederom geweldige dag.

1. Nellie Van Offenbeek:
    25 november 2019
    Hoi, eindelijk heb ik jullie gevonden.
    Ik kon jullie niet vinden.
    Hoe is het, lekker gezwommen?
    Hier is het heerlijk zonnig de laatste dagen, blaadjes vallen van de bomen, herfst. Jullie hebben het fijn, echte Amerikanen met jullie ontbijt.
    Ons huis is al vierenhalf week vol met dochter, twee kleinkinderen en hond erbij.
    Hiep hoi als het klaar is.
    Alles goed maar samen is fijner.
    Voor de rest alles het zelfde hier.
    Heel veel plezier en groeten van ons voor jullie.