Zaterdag 23 november: Crystal springs, manatees kijken

24 november 2019 - Floral City, Florida, Verenigde Staten

Vanmorgen wakker geworden in het B&B van Rock Pointe Ranche. We krijgen een lekker ontbijt voorgeschoteld van de Belgische eigenaren met een gebakken eitje, pannenkoeken,  toast en vers fruit. Heerlijk.  Hierna rijden we richting de kust om naar Crystal River te gaan. In dit plaatstje zijn meerdere zoet water bronnen, die het water een constante temperatuur van zo’n 22 graden geven. Hier komen de manatee’s (ofwel zeekoeien) in de winterperiode naar toe, de oceaan is dan te koud voor ze. De verhuizing begint in november, dus we hopen al wel wat manatee's te zien. We stoppen eerst in hunter springs park. Hier zien we al meerdere “excursie”bootjes en mensen met een snorkel in het water liggen. En vanaf de kant zien we zelf ook één Manatee.  Maar vanaf de kant is t lastig te zien. Helaas hebben we er niet aan gedacht om onze snorkels zelf mee te nemen. Dachten dat het alleen maar met gids kon. Komt nog goed! Daarna gaan we iets verder naar three sister springs  park, een state park waar we de manatee’s beter kunnen zien. We parkeren de auto nabij en lopen het park in. Na een korte wandeling komen we bij de springs. Het water is zeer helder en blauw en wordt omgeven door veel groen. Maar nog mooier is dat we er vele manatee’s zien zwemmen. Wel tientallen. Wat een mooi gezicht. Ze noemen ze hier “gentle giants” en dat is ook heel passend. Ze glijden door het water heen, af en toe de neus boven water stekend om lucht te happen. Er zijn nu ook enkele mensen in het water om met ze te zwemmen. Dat gaan wij morgen doen. Dan hebben we een tour geboekt. Maar voor nu is alleen kijken al prachtig. Na een uur of 2 kijken rijden we nog wat zuidelijker richting Homosassa. Daar is nog een wildlife refuge park. Als we aankomen roept één van de parkwachters dat we door moeten lopen als we de laatste boot nog willen halen. Geen idee waar die heen gaat of wat die gaat doen, maar we stappen snel in. De boot blijkt ons in een tochtje van een kwartier door een mangrove/tropisch bos met gids te brengen naar de ingang vaan een soort dierentuintje met alleen maar dieren van Florida. Onderweg zien we al veelvogels en schildpadden. De meeste dieren die hier zijn waren ooit gewond en kunnen niet meer overleven in het wild. We zien enkele manatee’s, roofvogels, een zwarte beer (ja ook die schijnen voor te komen in Florida) een bobcat en vele vogels waaronder een bald eagle. Deze heeft door een aanrijding met een auto een kapotte vleugel en kan niet meer vliegen. Wel een sneu gezicht om zo’n mooie vogel, amerika’s nationaal symbool,  zo op de grond te zien zitten. Door het dierenpark loopt de Homosassa river, ook hier komen vanaf december als de oceaan kouder wordt vele manatee’s Nu zien we er ééntje.erg mooi. Tegen het eind van de middag wandelen we weer terug naar de auto. Alles bij elkaar vandaag toch weer bijna 10 km gelopen. We hebben geen zin om ergens te gaan eten, dus kopen snel nog ff wat brood en fruit bij de publix. We eten daarmee prima aan de ontbijttafel van het B&B. Wat een stilte hier, zeker in vergelijking met vele delen van Florida. Nauwelijks toeristen te zien, veel meer het gewone Amerika met zijn pick-up trucks en hardwerkende mannen en vrouwen. Ook wel leuk om nog te zien.