Dinsdag 12 maart Stone town

12 maart 2013 - Stonetown, Zanzibar, Tanzania

Dinsdag 12 maart
Stone town  Zanzibar

Vanmorgen na het ontbijt en uitchecken worden wij weer op gehaald door onze prive chauffeur Ali. Deze keer brengt hij ons naar de hoofdstad Stone town van dit eiland Zanzibar. Daar zet hij de taxi in een klein steegje en brengt ons te voet verder. De stad bestaat namelijk uit vele hele smalle steegjes waar geen auto door heen past. Het is net een doolhof, dus fijn dat Ali ons binnen in het Hotel afzet.
We checken in bij Pearl of Zanzibar, een Arbische gebouw met binnen plaats. Zanzi bar heeft namelijk jaren bij Oman gehoord. En weer slapen we in een hemelbed. Erg praktisch met een klamboe. En die laatste is wel nodig tegen de muggen. We lopen de stad in en bij de eerste bocht zijn we de weg al kwijt, ook al hebben we een plattegrond. Letterlijk een doolhof dus. We hopen bij zee uit te komen, maar verbaast als we zijn komen we uiteindelijk op een door gaande weg, en wel die langs de markt. We checken even bij een taxi en het klopt, we zijn totaal de andere kant van het stadje. Gelukkig zijn de afstanden niet ver, we lopen even over de markt en blijven ons verbazen over de bedrijvigheid en de wijze hoe de Dalladalla's top zwaar worden beladen.
Daarna gaan we weer door het centrum en komen deze keer wel bij de zee uit. Daar staan statige gebouwen uit tijden van de sultans, maar echt onderhouden zijn ze niet. De zee en de bootjes is een foto waard. We gaan door de winkelstraat, of iets wat er op lijkt. Het is dat we al ruim twee weken in dit land zijn, anders zou je de hoofdstraat niet herkennen. Maar we begingen het Afrikaanse leven en gebruiken te snappen en weten ook waar je moet zijn om spullen te kopen. We kopen nog enkele souviniers en proberen de straatventers in het swahili's van ons af te houden, dit lukt aardig. Ook fijn als je enkele woorden van de taal spreekt.
Het is vandaag erg warm en zweterig weer, meer dan 35 graden, terwijl thuis het verkeer ontregeld is door hevige sneeuwbuien, moeten wij waken om niet te verbranden.
We rusten even uit in het hotel en gaan rond 18.00 uur naar het strand voor de zonsondergang rond 18.45 uur. We nemen plaats bij het livingstonehouse direkt aan het strand, ja, hij heeft hier vroeger gewoond en nu is het een leuk cafe. We zien kinderen in zee spelen, bootjes in de haven en de zon langzaam in de zee zakken. Erg geweldig! Zie foto's!
We lopen weer de stad in en weten inmiddels de weg. We eten bij stone town cafe en de pizza is heerlijk.
Het is duidelijk veel levendiger in de stad als op het platteland, hier zijn in de avond nog vele mensen op straat. Zelfs hier in daar een straatlampje. Ook zie je hier Tanziaanse vrouwen alleen op straat, dus het voelt veilig hier.

1. Ellis:
    12 maart 2013
    Ha dames,
    Wat hebben jullie leuke reisverhalen. Erg leuk allemaal! De foto's zijn ook prachtig. De kinderen vinden de marktjes en winkeltjes maar heel raar. Wel wat anders als Nederland. En bij jullie is het errug warm en hier ligt er sneeuw. Nou geniet er maar van dan kunnen wij nog genieten van jullie verhalen!!
    Groetjes van Ellis
  2. Tonja:
    12 maart 2013
    Ha M&M, ik zie dat de regen in zanzibar gelukkig plaats gemaakt heeft voor de zon! En dus toch nog relaxen en van de zon genieten zo tegen het einde van jullie avontuur. 35 graden...daar kunnen wij hier alleen maar van dromen met de ....kou. Paar graadjes minder is ook ok hoor, ben snel tevreden. Veel fun nog, ik ga lekker onder een dekentje op mijn ouwe-wijven-stoeltje.
    xxx Tonja
  3. Sandra:
    13 maart 2013
    Hallo meiden,

Wat ziet het er geweldig uit allemaal! Jullie genieten op en top zie ik wel! Leuk om jullie te volgen via deze site.
    Jaloers als ik de foto's zo zie! Geniet ervan samen, met een beetje geluk van de zon naar de sneeuw ;-).

Groetjes, Sandra
  4. Ton:
    13 maart 2013
    Hoi M&M.
    is het daar leuk.Ik denk het wel of niet soms? Zijn jullie bang geweest van de dieren? Waren de kinderen blij met de ballonnen
    of schrokken van de knal als ze kapot gingen?

groetjes Rens.