Dinsdag 17 juni: New York 2

17 juni 2014 - New York City, Verenigde Staten

Vanmorgen roept de stad weer, dus op tijd uit de veren en naar het ontbijt! Zelfs gewoon brood in dit hotel, lekker....
We nemen de metro en gaan richting het noorden vandaag. We stappen in en al snel ontdekken we dat de metro enkele haltes over slaat, er bestaat een expreslijn en die gaat veel sneller, te snel. Deze stopt op de 125 straat in plaats van de 81 ste straat, dat is een enorm verschil. dus nemen we de gewone metro weer terug naar het juist station.  Weer wat geleerd....
We gaan naar het natural history museum en zien een enorm groot mooi oud gebouw en herkennen meteen enkele hoofdrol spelers uit de film ( a night in the museum) over dit museum.
We ontdekken hoe de aarde is ontstaan en zien skeletten en opgezette dieren van alle tijden en werelddelen. De dinosaurussen of wat er van bewaard is maken het meeste indruk. Wat waren die groot.  Ze zijn levensgroot opgezet met de gevonden botdelen. We zijn blij dat we ze nu niet meer tegenkomen...
Verder zijn alle wereldvolken vertegenwoordigd met hun gereedschappen en gebruiken, deze zijn gelukkig niet opgezet, maar van wax nagemaakt!
We hebben een leerzame ochtend en gaan op New Yorkse wijze lunchen: hotdog aan de kraam. Eens moet je het hebben geprobeerd ten slotte.
We huren fietsen en brengen de middag fietsend door. Niet echt door NY zelf, nee, we zijn nog niet levensmoe of zo, daar is dit verkeer namelijk niet op berekend. We fietsen vooral door Central park. Daar kan je wel veilig fietsen, er mogen bijna geen auto 's rijden. Maar fietsen is hier toch wel bijzonder. Het park is hartstikke groot, 7 bij 1 km en nu komt de grap, je mag alleen een aangegeven rondje fietsen en ook alleen maar tegen de klok in, dus lekker kris/ kras door dat park is er niet bij. De rest is voetganger gebied. Onze verbazing was helemaal compleet als blijkt dat er ook voor de hardlopers een route en looprichting bestaat. Hoe geregeld wil je het hebben?
We fietsen het hele rondje en moeten soms flink op de pendalen want het is heuvelachtig. We stoppen vaak om van het uitzicht op de stad te genieten en van het park met de meren. Het weer is heerlijk warm en de New Yorker brengt zijn vrije tijd graag door in het park omdat ze thuis geen buiten hebben. Je ziet mensen zonnen, lezen, roeien, fietsen, lopen en zitten. Het is gezellig druk.
Aan het einde van de middag leveren we de fiets weer in en lopen een stuk door stad terug langs de luxe winkelstraat 5e avenue. Daar hebben we weinig uit te geven, want winkels als louis vuitton, armanie, rolex slaan wij over.
We kleden ons om in het hotel en nemen opnieuw (deze keer de goede) metro. We gaan op bezoek op park avenue bij nichtje Maria. Zij woont 14 jaar in deze stad en is getrouwd met Jack uit NY. Het is gezellig om weer eens bij te kletsen en te zien waar zij woont. Ja, dit twee verdiepingen groot appartement in deze luxe wijk is de top. Daar wonen echt alleen de happy few....
Maria maakt het goed in NY en ze geniet van haar leven met vriendinnen, 2e huis en niets hoeven en alles mogen!!!
We gaan een hapje eten in de stad en praten over het leven op beide werelddelen.
Aan het einde van de avond nemen we de metro weer terug en lopen nog even rond op times square, het is 23.00 uur en met leven gaat daar gewoon door, alle winkels zijn open en het is druk op straat. Hier heeft niemand tijd om te slapen. Maar mijn voeten hebben rust nodig, die hebben er al weer flink wat kilometers erop zitten.