Woensdag 18 juni: New York dag 3

18 juni 2014 - New York City, Verenigde Staten

Zoals goede vakantiegangers horen te doen als er veel te zien en te doen is zijn we alweer vroeg uit de veren. Om 8:00 uur gaat vandaag de wekker. We hebben voor vandaag kaartjes gereserveerd voor het 9/11 museum. Dit museum is pas sinds een maand open en ligt tussen en onder de 2 grote memorial fonteinen. In dit museum wordt 9/11 herdacht. We gaan met de metro richting downtown/ financial district. We hebben deze kaartjes al weken gelden gereserveerd omdat het er zo druk is. Om 10 uur 's ochtends valt het gelukkig nog wel mee en na een kwartiertje wachten zijn we binnen. Het museum ligt grotendeels onder de grond en is opgebouwd binnen de funderingen van de beide worldtradecentra. Het belangrijkste deel omvat het historische overzicht. Hier wordt het hele verhaal verteld van de aanslag op het world trade centre. Met films, foto, geluidsfragmenten en vele "resten". Het is zeer indrukwekkend. Je kent wel het hele verhaal met de tijdslijn van wat er wanneer gebeurd en in 2001 heeft iedereen uitgebreid de beelden gezien maar als je hier staat is het wel heel echt. Er zijn bijvoorbeeld geluidsopnames van mensen die vanuit het vliegtuig naar huis bellen dat hun vliegtuig gekaapt is en dat het niet goed gaat. Of beelden en verhalen van "firefighters" wat zij deden en voelden. We zien stalen balken die gesmolten zijn en stukken van het vliegtuig of bijvoorbeeld het bord wat bij de entree stond welke bedrijven waar waren. Er zijn bijna 3000 mensen omgekomen waarvan 400 hulpverleners zoals de politie en brandweermensen. Zeker het verhaal van de firefighters maakt veel indruk. In de brandweerkazernes, stond altijd een bord waarop geschreven werd wie op welk deel van de wagen dienst had. Normaal werd er bij terugkomst in de kazerne een V bij de naam gezet als diegene veilig terug was. Er werden die dag maar weinig V's gezet. Daarna werden de borden nooit meer veranderd uit respect voor de collega's.  Na enkele uren lopen we het museum uit en kijken nog even bij de 2 grote vijvers waarin de rand alle namen van de slachtoffers staan. De 2 fonteinen staan precies op het grondoppervlak van de originele torens.
We wandelen daarna zuidwaarts richting downtown naar het zuidelijkste puntje van manhattan: batterypark. Hier kun je het vrijheidbeeld in de verte zien. Morgen gaan we met de boot hierheen, maar we pikken nu vast de kaartjes op. We eten even een salade en stappen dan in de hop on hop off bus. We wllen weer terug naar "midtown" en dan zien we meteen iets van de stad. Het is vandaag bloody not, zo'n 33 graden en bovenop de bus is dat aardig puffen. Maar we klagen niet, het had ook kunnen regenen! Door de drukte inde stad doen we bijna1,5 uur over 10 km. We lopen snel langs ons hotel om even op te frissen en gaan weer rap richting de metro. We moeten om 17:30 in Harlem zjn voor een rondwandeling met gids en een gospel mis. De rondwandeling met gids George is leuk, hij leidt ons door 2 Delen van Harlem: Hamilton Heights en Central Harlem. Het is een hartstikke mooie schone wijk nu. Met huizen gebouwd rond 1900. George verteld ook ver de geschiedenis van Manhattan en de wijk Harlem en de afro-amerikanen. Dan gaan we naar binnen bij de kerk, er zitten vooral toeristen en een kleine groepje mensen uit de kerk zelf. De "worship" ofwel "aanbidding" zoals het hier heet is vooral veel zingen. De liedjes zijn niet moeilijk te onthouden vlogens ons want de meeste bestaan maar uit 1 of 2 zinnen: praise the lord en jesus is great. De pastor houdt nog een preek voor de jeugd. Het zingen is wel leuk om te zien, maar niet echt het "gospel" wat we verwacht hadden. Het is vooral met hart en ziel EN hard!
Na de mis gaan we weer terug met de metro en eten italiaans. Na nog even struinen rond times square gaan we rond half elf terug naar t hotel. New york never sleeps maar wij hebben het toch echt wel nodig!

1. Tom k:
    19 juni 2014
    Hee M&M!

Wat gaat de tijd snel hè, alweer in New York! Het museum klinkt erg indrukwekkend, krijg er al kippenvel van door het alleen te lezen. Herkennen jullie niet veel delen van de stad uit film opnamen? Jullie hebben er een mooie ronden opzitten!
    Geniet er nog van.

Groetjes Tom
  2. Han en Nellie:
    20 juni 2014
    Wat een mooi verhaal van 9/11.
    Leuk die gospel muziek.
    Wij zijn in Rocky Mountain National Park, prachtig.
    Morgen nog 1 volle dag de kamper en overdag 's morgens de camper in Denver.
    Het was een frisse vakantie, heel mooi, maar fris.

Veel plezier nog in New York. Gr. H en N.
  3. HenHan:
    20 juni 2014
    Wat een leuke , mooie verhalen schrijven jullie.
    Heel veel plezier nog en goede reis terug!