Maandag 16 juni: Van Modena, NewYork state naar New York city.

16 juni 2014 - New York City, Verenigde Staten

Maandag 16 juni: Van Modena, NewYork state naar New York city.
Vandaag pakken we alles goed in en ruimen de camper netjes op. Het valt niet mee om alle gekochte spullen en die van onszelf in de tassen te krijgen, dat wordt sjouwen. Tegen 10 uur arriveren we bij het camperbedrijf en leveren de camper weer in, dat gaat lekker snel, binnen 10 minuten staan we weer buiten. We worden afgezet bij het busstation waar onze bus vertrekt naar hartje new york. Na ongeveer een uur komen we aan bij het bus station bij 42nd street.Van hier uit is het nog maar een klein stukje lopen naar ons hotel wat vlak bij Time Square, the middle of everything, ligt. We checken snel in en gaan de stad in. Eerst ff lunchen bij de buren: TGI friday, ofwel Thank God Its Friday. Na een lekkere salade gaan we eerst Time Square op. Wat een drukte en een hoop borden en lichten, wat een hoop indrukken. New york is hier op zijn new yorkst. We gaan eerst naar planet hollywood waar we onze newyork citypass ophalen. Die hebben we in nederland al gekocht. Dit is een pas waarmee we meer dan 80 attracties kunnen bezoeken. Niet goedkoop, maar in 5 dagen willen we veel zien. Ook de hop on hop off bus zit erbij.
Het eerste wat we tegen komen is de tentoonstelling van bodyworks, de tentoonstelling van het menselijk lichaam (gemaakt van levensechte modellen) Deze wilden we al langer zien, dus nu mooi de mogelijkheid om dit te doen. Fascinerend hoe ons lijf er werkelijk uitziet. Je spieren, botten, longen (ook rokerslongen, errug zwart). Een heel interessante tentoonstelling, zeer de moeite waard. Hierna gaan we eerst ff een koffie halen en dan op naar het volgende. Bij ons hotel vlakbij is ook Madame Tussaeds, daar gaan we ook naar binnen. We zien er vele beroemdheden. Sommige lijken nergens op maar er zijn er ook een aantal die heel echt lijken. We gaan op de foto met vele beroemdheden zoals tina turner, de paus en als klapper komen we ook de president nog tegen. Die is hier ook even op bezoek.......... Toch wel leuk zo'n wassenbeelden museum.
Daarna struinen we verder door de stad, door Bryant park, waar het zo tegen 6 uur heel druk is. Het is prachtig weer, dus iedereen hangt , zit en ligt in het park. Vanavond draait er een openlucht film: saturday night fever, en velen zitten al hierop te wachten. Wij lopen door over 42nd street naar 5th avenue waar veel grote winkels zitten. Je maakt wat meters op zo'n middag.  We lopen tot Rockefeller Centre, een groot winkel en kantoorcentrum wat meerdere blokken beslaat. Hier bevind zich ook de "top of the rock". Eén hoge wolkenkrabber met uitzichtdek waar je over de hele stad kunt kijken. We reserveren vast kaartjes want we willen de toren op vanavond als het donker is. We gaan even terug naar het hotel om een vest te halen en keren dan terug naar Rockefeller waar we op het terras eten. Tegen 10 uur lopen we naar de toren en gaan met de lift 67 verdiepingen omhoog in 73 seconden....... Je kunt daar op drie verschilende etages rondlopen en hebt uitzicht over de stad. Mooi gezicht zo. Met al die lampjes. We maken tientallen foto's en hopen dat we zo kunnen vastleggen wat we met onze eigen ogen zien.