Dinsdag 7 maart Sydney ontdekken.

7 maart 2017 - Sydney, Australië

Heerlijk geslapen in een goed bed, dus wat laat 9.00 uur op pad. Eerst ontbijt gekocht zoals de Australiërs het doen. Een croissant en thee en opgegeten in het hotel. Nogmaals aangekleed, maar nu warmer. Buiten regent het wat en het is 22 graden, voor ons na 3 weken 39 graden, wat fris.
Dus met lange broek en vestje opnieuw de deur uit en de stad in.
We lopen naar de wijk de Rocks, een oude wijk uit de begintijd van Sydney. Daar waar de zeelui de pakhuizen vulde met waardevolle spullen uit het oosten en zich lazarus zopen om vervolgens weer te ontnuchteren op zee.
Nu mooie opgeknapte straatjes met leuke binnenplaatjes met restaurantjes en winkeltjes. Na een lekkere koffie en even schuilen voor de regen, lopen we door naar de haven langs de oude pakhuizen We bewonderen de grote ijzeren harbour bridge ver bovenons. Die noemen ze hier klerenhanger.
En zien in de verte het bekendste gebouw van Sydney, het opera house.
We lopen nog even terug door de Rocks en komen aan bij de meest gebruikte haven van Sydney: Circular Quay. Daar vertrekken alle veerboten, naar de overkant van de haven of naar de stranden. Nu ligt er ook een gigantisch groot cruise schip, Emerald princes. Het lijkt we een torenflat zo groot. De haven is ermee gevuld!
Het blijft vandaag zo nu en dan regenen, dus plu op en plu in de tas en weer opnieuw...
We lunchen in een restaurantje aan de haven en genieten van het uitzicht op de boten en de brug. Maar ook van de regenboog papegaai die net als een musje de kruimels komt jatten.
We lopen weer door, op naar het Opera house en bekijken het gebouw van alle kanten aan de buitenkant. Steeds weer een verrassend mooi uitzicht en maken vele foto's met de stad op de achtergrond. Ook lopen we door de entree hal, maar binnen is het gebouw een betonnen skelet met een houten concertzaal. Minder mooi dan de witte ronde vormen van zeilen aan de buitenkant.
Als we alles bekeken hebben, gaan we de natuur in. Een grote botanische tuin ligt hier midden in de stad. Daar kan je uren wandelen. Wij steken het park dwars door en nemen nog even plaats op het terras aan een meertje.  Helaas houden we het hier ook niet droog en vluchten we met de koffie naar binnen. In het park zien we vele vogels en vooral veel ibissen. Na het park, zijn de voeten moe na 17000 stappen en pakken we de hop on hop off bus. We kiezen voor de rode route en krijgen vanaf het dakdek een mooi zicht op de stad en de straten rond het centrum en Darling Harbour. Helaas een cabrio bus, dus zo nu en dan genieten we van onder de paraplu. Maar we zijn diehards en blijven op het bovendek. Och, het heeft wel iets, zo samen in de bus met die paraplu!
Als de bus weer bij de grote haven komt, zien we een groot cruise schip de haven uitvaren onder begeleiding van wat loodsboten. Wat is het toch een groot gevaarte!
We stappen halverwege de route uit en bewaren de rest van de route voor een andere keer. De kaart is twee dagen geldig.
We lopen door het centrum en zien nu pas (gisteren was het al donker) dat we tijdelijk echt in het winkelcentrum wonen. Het is winkelcentrum uit, hotel in. Lekker makkelijk.
We strekken even de benen en gaan daarna de stad terug in om een hapje te eten. Ook daar hoeven we geen 300 meter voor de deur uit....

1. Han en Nellie:
    8 maart 2017
    Wat een joekel van een schip.Mij niet gezien in zo'n gevaarte.
    Leuk, die oude huisjes.
    Hopelijk morgen weer zonneschijn.