Donderdag 19 juni: New York 4

19 juni 2014 - New York City, Verenigde Staten

Vandaag wederom veel plannen maar niets gepland op tijd. Dus starten we met de hop on/ hop off bus naar het zuiden van Manhattan. Deze bus rijdt langs de mooie plekjes van de stad, maar is afhankelijk van de doorstroming van het verkeer en dat is nogal eens dramatisch. Dus de route tijd is niet te voorspellen. Vandaag rijdt het redelijk door en rijden door broadway en 5e avenue naar lower Manhattan. We zien veel mooie oude panden, grote nieuwe hoge spiegelende torens en vooral winkels en restaurantjes. Het weer is vandaag iets minder. Bewolkt en dreigt te gaan regenen. Boven op de bus is het daarom super rustig. En dat is het bijna nergens hier in deze stad waar niemand hoeft te slapen....
In Battery park stappen we uit en gaan naar de pier waar de boot naar liberty island vertrekt. Ook daar valt de drukte enorm mee, normale wachttijd min. 1 uur, nu 15 min. We gaan wel met een overvolle boot de rivier de Hudson over. En zien vanaf de boot een geweldige skyline!!!! Erg mooi.
Ook varen we vlak voorbij het vrijheidsbeeld. Mooie foto's kunnen maken vanaf het water. We stappen op liberty island uit en gaan het beeld van de mevrouw met de fakkel van dichterbij bekijken. Helaas mogen we niet in de kroon. Daar moet je 4 maanden van te voren online voor reserveren, en daar waren wij te laat achter. In april was er al geen mogelijkheid meer.
Het beeld is 48 meter hoog en de stokkel 49 meter, al met al een forse dame. Maar dat is niet uniek in de USA.... Maar ja als je nooit zelf kookt zoals de meeste New Yorkers dan komen de kilo's vanzelf.... En dat is zeker te zien in het straatbeeld.
We stappen weer op de ferryboot en varen naar Ellis island. Daar kwamen de immigranten vroeger aan wal als zij naar Amerika immigreerden. Daar is een fort en wat oude statige gebouwen te zien. Wij laten ons weer af zetten op island Manhattan en gaan verder met de metro terug noordelijk tot 14e straat. Daar lunchen we met een pizzapunt, erg amerikaans. Het houdt op met dreigen, maar het begint serieus te regenen. We onderbrekken onze wandeling en drinken koffie in een koffiebar, deze zijn er zeer vele in de USA. Als het weer het weer toelaat gaan we verder op weg naar het speciale park: highline. Dit park is ontwikkeld op een verhoogde spoorbaan wat niet meer in gebruik is. Het is twee kilometer lang en ligt dus boven de stad. Het is mooi aangekleed met toepasselijk straatmeubulair wat op het spoor is gemonteerd en veel groen. De uitzichten zijn ook erg mooi. De ene kant de rivier en de andere zijde de stad. We lopen het gehele park door en lopen verder naar de winkelstraat op 34 street. Daar heel veel winkel en daar hebben we wel zin in. We gaan de grootste winkel van de usa bekijken, warenhuis Macy's. Wat een enorme winkel, gewoon een grote blok van 200 bij 200 meter winkel en dan 4 etage hoog. Ze verkopen er echt alles. Wij hebben er alleen schoenen gekocht.
Aan het einde van de straat staat de toren Empire state building. Daar gaan we met een lift naar de 86 verdieping, 400 meter hoog in een minuut. Je oren gaan ervan dicht zitten.
Het uitzicht op de stad is geweldig, nu met licht zo vroeg in de avond. We herkennen inmiddels veel gebouwen in de stad en maken vele foto's.
We lopen verder door de langste straat van NY: broadway. Deze komt uit op Times square en daar is ons hotel.
Maar eerst gaan we nog dineren, inmiddels 20 kilometer door de stad gelopen en is het al weer 20.30 uur. De tijd vliegt hier. Maar uitrusten doen we later wel weer.
We ontdekken toevallig een restaurant met een salade buffet en daar hebben we wel zin in.... Daarna nog even mensen kijken op Times square.
Dan moe maar erg voldaan het bed in.
Verhaal schrijven op de site, komt morgen wel, de dagen zijn hier te kort....