Donderdag 6 april: Onderweg naar Cairns, eindpunt van de reis.

6 april 2017 - Cairns, Australië

Vanmorgen weer op tijd op want we gaan "Maggie" weer verlaten en rijden richting Cairns. We hebben nog een week vakantie en vanuit Cairns is er heel veel te zien en te doen, dus besluiten we om nu alvast die kant op te rijden. We vinden het ook wel prettig om meerdere nachten op dezelfde plek te kunnen blijven na alle gereden kilometers. Maar vandaag dus nog even doorrijden, zo'n 350 km.
We leveren ons "topless" autootje in en zitten om 8:25 op de ferry. Het blijft heerlijk om op een boot te zitten, wind door je haren, al is het een ferry......
Vanuit Townsville rijden we goed door want we hebben onderweg allerlei dingen gezien waar we willen stoppen, wandelen en kijken. Een stuk of zes...... Helaas gaat de tijd zoals altijd veel te snel. Het is al half één als we stoppen in Cardwell by the sea voor een lunchpauze en dan zijn we net over de helft. Na Tully slaan we af om een scenic road te volgen. Die gaat door een gebied waar veel casuaries (een soort struisvogel met een rode hals en blauwe kop) zouden wonen. Er staan in ieder geval genoeg waarschuwingsborden......... Dat is trouwens sowieso iets waar ze in Australie goed in zijn: waarschuwen. Vandaag hing er een bordje in een toilet met de tekst: Please unlock the door before exit, tja hoe ga je er anders weer uit?
Onderweg maken we nog een wandeling door het Djiru national park, door het tropisch regenwoud. Er stonden daar heel veel "fan palmen" van die palmen met bladeren als waaier, maar dan 2 meter doorsnee. Prachtig zo'n tropisch bos. Het is zo ontzettend dicht begroeid dat we niet snappen dat er (behalve over ons pad) nog dieren ter grootte van een cassuarie door kunnen. De volgende stop, Babinda Boulders, is 50 km voor Cairns, het is dan al vier uur geweest. Het is een plek waar twee riviertjes bij elkaar komen en dan via een aantal hele grote stenen (boulders) over een paar honderd meter weer verder gaat. Het bovenste deel wordt door velen gebruikt om te zwemmen, de rest is veel te ruig. Het gebied is een heilige plaats voor aboriginals en er staat uitleg over het achterliggende verhaal, een soort Romeo en Julia liefde tussen een stelletje van twee verschillende stammen.
Dan verder door voor het laatste stukje naar Cairns. Het is nog het eind van het natte seizoen en dat is duidelijk, het laatste uur bestaat uit één dikke regenbui. In Cairns hebben we een hotel in het centrum geboekt. We krijgen een prima kamer, met mooi uitzicht op de haven ( tussen de bomen door) We mogen parkeren in de parkeergarage, maar ja, de bus is 2.65 m hoog, dus dat gaat niet. Dan maar voor op de inrit van het hotel. Mag ie gewoon 2 dagen blijven staan. Raar idee hoor, maar wel handig.
We nemen een deel van de spullen al mee naar de kamer. Moe van de dag gaan we snel nog even wat eten op de Esplanade. Er zijn meerdere restaurants hier en er is duidelijk meer "leven" dan in veel andere stadjes. We kiezen voor een Turks restaurant en eten er prima. Daarna terug naar het hotel en gaan we lekker onderuit.

1. Han en Nellie:
    6 april 2017
    Ja en dan nog genieten van de laatste week.
    Van de krokodillen enz.
    Natuurlijk ook de casuaris!
    Wat zitten jullie lekker te eten?
    Tot schrijfs.
  2. Han en Nellie:
    7 april 2017
    In de krant van bij ons vrijdag stond dat het vliegveld van Rockhampton nog niet bruikbaar was door het water.
    Wat een ellende toch he.