Donderdag 2 juni Van Banff naar Waterton

2 juni 2016 - Waterton Lake, Canada

Donderdag 2 juni.  Van Banff naar Waterton National Park
Na het ontbijt met geroosterde boterhammetjes en een uitzicht op de bergen om ons heen gaan we weer verder op pad richting Waterton. Dit park ligt tegen de grens van de USA. Een flinke rit vandaag van 365 km, maar de route loopt door en langs de bergen en is alleen al mooi om te rijden. Al na 17 km stoppen we in Canmore een gezellig dorpje waar vandaag (toevallig) ook een marktje is. Het lijkt iets meer "echt" dan Banff, meer hippiestyle. Je kunt er plaatselijke dingen kopen zoals schilderijen maar ook de beste beefjerky (erg taaie plankjes vlees waar je aan kunt kauwen). We wandelen nog even door de hoofdstraat met allemaal leuke pandjes en winkeltjes en drinken een koffie op het terras. Dan terug naar de camper want de route is nog lang. We rijden net het straatje uit en Marian slaat links af op een kruising. Nou hebben ze hier meestal 4way kruising; erg makkelijk: degene die het eerst de kruising nadert mag eerst rijden. Het werkt perfect en is volgens ons een erg veilig systeem. Echter: ze hebben ook af en toe gewone voorrangskruisingen....... Zoals deze waar we nu naar toe reden, de auto links van ons staat stil dus Marian draait links af en kijkt recht in een boos gezicht van een politieagent. Ai da's niet slim. Dit was een voorrangskruising en wij hadden kennelijk geen voorrang. Ja hoor, oom agent draait om, de sirene's gaan loeien de lampen flitsen. We mogen braaf langs de kant gaan staan. Heel onschuldig vragen we wat we nou fout gedaan hebben (hadden ook echt geen bord gezien want waren druk met de uitgang van het dorp zoeken) en zeggen 10x sorry en kijken hierbij met onze meest onschuldige blik naar snorremans (hij zag er ook echt uit als zo'n mounty, de politie op de plaatjes die je hier ziet) Pfff we komen er vanaf met een preek over veilig rijden. Zodra hij wegloopt en het raampje dicht is barsten we beiden in lachen uit. Hebben wij weer, we rijden als bejaarden met dat ding, maak je één foutje en dan net voor de neus van snorremans. Hij blijft nog ff achter ons rijden dus we maken ons (rustig) uit de voeten uit Canmore. We rijden de bergen uit richting Calgary en gaan naar het zuiden. Een mooie weg, maar verder weinig te beleven. Lange stukken stille weg met af en toe een kneuterig dorpje. De weg heet "cowboytrail" en we zien inderdaad ook nog 3 cowboys die langs de weg een kudde koeien naar een andere wei brengen. Helemaal echt!! Pas bij Pincher Creek, zo'n 50 km voor Waterton is er weer een echt dorp met winkels en meer dan 5 huizen. Vlak voor Waterton rijden we nog een extra rondje over de bisonloop en zien weer een groepje Bisons. Het weer was al grijs vandaag, maar achter ons wordt het heel erg donker, wij blij dat we niet meer daar in de bergen zijn want dat ziet er maar akelig uit. In Waterton rijden we gelijk naar ons campingplekje en blijven lekker binnen want ook hier begint het te regenen. Heerlijk zo'n camper. Je zou toch nog een tent moeten opzetten.......