Zondag 24 februari arusha national park

24 februari 2013 - Moshi, Tanzania

Vandaag gaan we ons eerste nationale park bezoeken met hopelijk ook wat dieren. We gaan met een mini busje met chauffeur Isa en de meiden Jennifer en Chantal en de dames Henny en Annie. Het is al snel erg gezellig in de bus. De chauffeur kan wel enkele woorden nederlands, maar het is maar goed dat hij ons niet kan volgen. We giegelen wat af met zijn allen. We zijn toevallig bijelkaar gekomen in Moshi en kunnen het prima met elkaar vinden, ook al is het leeftijd verschil tussen oud en jong> 41 jaar! Het is ruim 60 km maar een deel onverhard, dus we schudden nog al wat in de bus, maar ook vaak van het lachen. In het park mogen na het invullen van een stapel papieren eindelijk naar binnen. Alles duurt hier lang, vaak is geduldig wachten het enige wat helpt.... Het tempo ligt wat lager dan gewend.

In het park rijden we 20 km naar een kraterrand . Vanuit het uitzichtspunt kijk je over de vlakte in de krater. De omgeving is mooi groen en vol bomen en planten, heel anders dan de dorre steppe van gisteren. Maar geen dieren,helaas. We rijden weer een stuk verder en zien enkele apen in de bomen en deze staren ook naar ons. Toch een blik van herkenning? We rijden weer kilometers noordwaarts tot aan de meren en zien na enkele uren eindelijk waar we voor gekomen zijn: giraffen en zebra's. Erg raar om deze in het wild tegen te komen. Een bijzondere ervaring. Bij de meren zien we ook kraanvogels en ibissen. We rijden om de Momela meren en de weg is erg hobbelig door de bossen.  We zien nog meer zebra's, giraffen, wrattenzwijnen (de hele familie pumba) , herten, bavianen enz. In het grootste meer liggen zelfs nijlpaarden. Dat is wel erg apart, we zien ze wel, maar het is zo warm dat de beesten voor een groot deel onderwater liggen. Ze houden niet van zonnen en verbranden snel.

Bij een ander meer zien we duizenden flamingo's, weer een ander uitzicht maar niet minder mooi. We rijden van de meren over een flank van de berg Meru, geen kleine jongen (4560 meter hoog). Maar hij valt in het niets want oostelijk zien we al dagen de kilimanjaro van 5995 meter overal boven uitsteken met zijn besneeuwde top. Ja, jullie hadden vandaag sneeuw, dus wij ook... ( alleen op die top) hier is het helder blauw en 38 graden.

We komen langs de savanne van de klein Serengeti en zien nog een klein legertje van de boven genoemde dieren. Erg mooi , ook deze dag is er eentje om niet te vergeten.

Vroeg in de avond lopen we nog even door het dorp. De tijd heeft hier echt stil gestaan, niets is te vergelijken met Nederland behalve de Coca Cola borden. Die vindt je door heel het dorp, omdat de fabriek net buiten Moshi staat. Verder is alles een bouwval en is niets af. Geen stoepen of likjes verf en maar enkele verharde wegen en veel mensen met waren voorzich uitgestald in de hoop iets te verkopen.
We eten met Annie en Henny in het Hotel. Het eten is  heerlijk gekruiden kip met frietjes of andere westerse gerechten zoals spaghetti. Het smaakt prima.
Wederom moe van de indrukken zijn we blij dat het licht rond 23.00 uur uit kan.

1. Han en Nellie:
    28 februari 2013
    Wat een mooi verhaal, in gedachten zie ik me weer zitten in zo'n jeep.
    Leuk hè voor het eerst wilde dieren in het echt te zien.
    Wat gezellig zal het geweest zijn in dat busje, arme man!
    Veel plezier,
    Han en Nellie.