Maandag 3 april. Heerlijk genieten op vakantie.

3 april 2017 - Townsville, Australië

Vandaag is het weer echt vakantie. Geen zorgen over overstromingen en cycloon of kilometers maken om veilig te zijn.
De afstand voor vandaag is maximaal 20 km!
Tegenover de camping waar we vannacht in een huisje hebben geslapen, is de Billabong Wildlife Sanctuary. Of te wel een dierentuin met Australische dieren. Om 9 uur gaat het open en wij zijn meteen paraat.
We kopen met het entree bewijs ook meteen zakjes voer voor de kangoeroes en eenden.
We starten bij de koalas. Er wonen hier wel 9 koalas en de ene is nog meer fotogeniek dan de andere. Ze zijn alert omdat ze verse blaadjes krijgen.
Dan kijken we bij de wombats, deze zijn nog in diepe rust in hun slaaphok, daar zit nog geen leven in. Wombats zijn ook buideldieren maar lijken meer op een soort schattige grote marmot van 25 kilo en leven alleen in Australië op bepaalde gebieden. In het wild hebben wij ze niet gezien.
Er lopen vele kangoeroes los in het bos en wij voeren ze met de zaadjes uit ons zakje. Een grote eend is het hier niet mee eens en trekt het zakje uit de handen van Marielle. Daar is Marielle het niet mee eens!
We lopen verder en zien een aantal gevaarlijke slangen, gelukkig achter glas, schildpadden, gieren, kaketoes, een soort stekelvarkentje: Echidnas en cassowaries, zware struisvogel met blauwe nek.
Dan komen we bij de krokodillen, deze hebben ze een hele boel. En echte grote jongens van meer dan 5 meter. Helaas staat er op het bordje dat ze in plaatselijke waters zijn gevangen. Ik zwem niet meer in zee.
We gaan terug naar de Wombats, want daar vertellen ze de in and outs van, maar belangrijker, je mag hem aanraken! En dat laten we geen 2 keer zeggen.
Hij heeft hele stugge haren zoals een varken en hij vindt het prima als je aan hem zit. We maken wat foto's. En gaan dan door naar de bijeenkomst van de koalas, ook die mogen worden geknuffeld. We hebben geen tijd om koffie te drinken. Het is veel te leuk bij de dieren. Na de informatie, besluiten we maar geen koala als huisdier te nemen.... ze eten de bladeren van 500 eucalyptus bomen per jaar op. Waar laten we die bomen?
Maar we mogen wel in het hok en uitgebreid knuffelen met de koala. En omdat het erg rustig is in het dierenpark, mogen we meerdere malen. Leuk om te doen en mooi voor de foto.
We hebben nog zaadjes over en ontdekken dat de schildpadden ook honger hebben en de struisvogels lusten er vele. Ook voeren nog een moeder kangoeroe uit de hand terwijl een kleintje in de buik mee kijkt. Dan hebben we alles wel gezien en vast gehad wat we wilde (de krokodil mocht ook, maar dat hoefde niet zo nodig) en verlaten we de dierentuin.
We rijden rond 2 uur naar het stadje Townsville, 17 km noordelijker en huren daar een huisje op de camping vlakbij zee en het centrum.
In centrum aan zee hebben ze hier een heel groot zwembad van rotsen en beton gemaakt en gevuld met zeewater: Rockpool. Daar gaan wij naar toe. We eten eerst een salade en delen een kip pie (echt australisch eten) aan dit strand en gaan dan op het gras aan zwembad en strand liggen. Hartstikke leuk. Je ziet de zee en je zwemt in zoutwater in een bad. Een groot voordeel! Geen haaien, gevaarlijke kwalen of zand overal tussen. En toch zee gevoel!
Het is heerlijk weer, zonnig en ruim dertig graden. Het water is heerlijk verkoelend. We brengen de rest van de middag hier door.
En nog steeds goed insmeren met factor 30, ook na 7 weken verbrand je hier nog steeds.
Als de zon wat onder gaat lopen we nog een stuk over de boulevard en dat doen er vele op dit tijdstip, de meeste sportief snel wandelend. Wij houden het op slenteren...
Onze koelkast is nagenoeg leeg en we zoeken de supermarkt op. Tomtom is echt onmisbaar, camping, supermarkt of centrum, alles is snel gevonden.
We gaan terug naar ons huisje en maken plannen voor morgen.
We hebben een luxe hotel kamer gehuurd voor een nacht op Magnetic island. Dat ligt hiervoor de kust en niet in de cycloon terecht gekomen zoals Hamilton island, waar we eigenlijk hadden willen verblijven.
Dus een tas voor twee dagen in pakken en morgen op de boot, op weg naar een volgend avontuur.
Vandaag was overigens op het nieuws dat het zuiden nog steeds enorm te kampen heeft met nieuwe overstromingen... blij dat wij nu eindelijk noordelijker zijn en wij zorgeloos verder kunnen met vakantie houden.

1. Anja Rooijackers:
    3 april 2017
    Hoi, fijn dat eindelijk na al de ellende de zon weer eens schijnt. Maar goed dat jullie zoveel vakantie hebben, want met zo'n slecht weer ben je er zo doorheen. Hopelijk rest jullie nu alleen nog maar zon en voor de verandering eens zonder beestjes. Geniet er nog van.
  2. Han en Nellie:
    4 april 2017
    Heerlijk vakantieverhaal weer.
    Leuke dieren, lekker zwemmen en heerlijk weer.
    Genieten is dat!
  3. Mieke van Deursen Meulensteen:
    5 april 2017
    Wauw wauw wauw....geweldig wat jullie allemaal meemaken en zien ....prachtige foto,s ook....ik geniet mee hier......