Vrijdag 31 Maart: Rust in Hervey Bay

31 maart 2017 - Hervey Bay, Australië

Vanmorgen als we wakker worden is de lucht blauw. Dat hebben we in weken niet gezien en het is zeker een rare gewaarwording na het heftige weer van gisteren. Hier in Hervey Bay komt het leven gewoon op gang. Na het ontbijt, buiten op ons balkonnetje, wandelen we een stuk over het strand. Het hoge water en de regen heeft een meter hoogte van het strand weggeslagen. Je moet nu klauteren om van het pad op het strand te komen. We wandelen weer terug over de straat en drinken koffie op het terras langs ons appartement. Dan pikken we de bus op en gaan m nog een keer helemaal uitzuigen in de hoop beestjes vrij te worden...... Omdat we toch vlakbij het informatiekantoor zijn gaan we daar vragen hoe de verwachtingen zijn bij het weer opengaan van de wegen. We kunnen in ieder geval door tot Rockhampton, dat is zo'n 450 km noordelijker. Daarboven wordt hard gewerkt om de highway vrij te maken.
Eind van de ochtend rijden we naar de boothaven van Hervey Bay. In het walvisseizoen vertrekken hier dagelijks vele boten om walvissen te gaan spotten, maar dat is pas in juli, dus nu is het rustig. We lopen nog maar een stuk langs het strand en lunchen alvorens we zelf met onze stoeltjes neerstrijken op het strand. Het is blauw dus daar gaan we van profiteren. Na een korte duik in de zee en een uurtje zon wordt het toch weer grijs en gaan we op het balkon van ons appartement zitten. We hadden tot maandag dit appartement betaald, maar omdat we morgen toch alvast wat naar het noorden willen rijden (daar moeten we tenslotte over een kleine twee weken het vliegtuig hebben) regelen we met de beheerder van het appartement dat we die twee nachten terugkrijgen. Deze mevrouw was sowieso geweldig, niets was teveel, ze hield ons steeds op de hoogte, kregen korting omdat het zo sneu was dat we niet verder konden etc.
Na het eten hebben we alles weer ingepakt en morgen gaan we weer op pad.
Vandaag wat het hier deels zonnig en in ieder geval droog maar is het nu ten zuiden van ons volledig overstroomd. Op plaatsen waar we geweest zijn staat het nu helemaal blank. Tot een meter midden in de winkelstraten. Raar hoor, wij hebben de pech dat we op onze vakantie midden in een gebied zitten van 1800 km met ellende door een cycloon en overstromingen, maar het geluk dat we (behalve het feit dat we bijna een week het stadje niet uit konden), geen echte wateroverlast gehad hebben. (Behalve een halve dag storm en forse regen). Veel mensen hier staan er veel slechter voor.  Het verhaal wordt vervolgd.......

1. Han en Nellie:
    31 maart 2017
    Ja al met al zijn jullie er goed vanaf gekomen.
    Het was een wijs besluit, dat appartement.
    Hopelijk genieten jullie toch nog van alle mooie dingen die jullie nog tegen komen.
    Hopenlijk beestjesvrije ritten. Gr