Woensdag 29 Maart: de nasleep van cycloon Debbie en meer.

29 maart 2017 - Hervey Bay, Australië

Vanmorgen hebben we eerst maar het nieuws over cycloon Debbie opgezocht op internet voor we verdere plannen maakten.
De cycloon heeft gisteren flink huisgehouden tussen St Lawrence en Cape Upstart, dit is een gebied van ruim 500 km en ook nog honderden kilometers landinwaarts. Nu is het nog een tropische storm die heel veel regen geeft. In grote gebieden  wel 200 mm per dag ( iets wat normaal in maanden, of helemaal niet, valt). De storm is afgebogen naar het zuiden van Queensland en komt naar ons toe. De kracht is eruit maar de storm gaat nog steeds gepaard met heel veel regen, windstoten en risico op overstromingen. Vanaf ongeveer 150 km boven ons zijn de wegen afgesloten. Beste plek is nog steeds Hervey Bay. Maar we willen ons toch meer veilig voelen en alles in de kleine camper is inmiddels wel klam en nattig dus we besluiten om de camper aan de kant te zetten ( letterlijk en figuurlijk) en voor de komende dagen een appartement te boeken. Veilig, droog en veeeeeeeel meer ruimte.
Ook nemen we contact op met de camperverhuurder over de beestjes in de camper, zij sturen morgen iemand om de camper te behandelen ( maar of wij nog terug willen in de camper........) We boeken een appartement bij Charlton appartements, aan de esplanade (zo heet hier elke straat die langs de kust loopt) en halen al onze spullen uit de bus. Want alles gaat in de was! Om 13 uur checken we in; het appartement is super: een echt bed, een wasmachine en droger, een hele keuken ( de ruimte in de bus is de helft van de keuken) en een bankstel. We zijn weer een stuk gelukkiger.
Wat een genot. Overigens vinden we kamperen nog steeds geweldig maar de huidige omstandigheden maken dat we toch kiezen voor veiligheid en de bijkomende luxe is erg prettig.
We hebben ook nog even contact met de verzekering: komende vrijdag hadden we voor 3 nachtjes een hotel geboekt op Hamilton Island (hoogtepunt van de reis) Helaas is de haven waar de ferry gaat verwoest en weten we niet hoe de staat van het hotel is maar we kunnen er simpelweg niet komen. Voor annuleren is t te laat. We zullen zien. Wij zijn in veilige haven en heel mensen hier in Queensland hebben grotere zorgen. De rest van de dag doen we nog even boodschappen, wassen (en strijken kan hier helaas ook) en kijken tv op de bank. Zo gaat de dag ook om.

1. Han en Nellie:
    Heel verstandig.
    Zo'n campertje heeft het zwaarder te verduren dan een huis met storm.
    Wat een wasvrouwen zijn jullie toch. Etters, die beesten.
    Pech, pech en nog eens pech.
    Keep smiling.
  2. Mieke:
    29 maart 2017
    Elke dag verslag lezen en genieten van jullie reis. Ook de foto's wat zijn ze mooi. Jammer dat de trip onderbroken is maar in een echt bed slapen is ook wel iets. Hopelijk is alle ellende vlug achter de rug dat je weer verder kunt. Groetjes
  3. Frans:
    29 maart 2017
    Het is een heel avontuur geworden!
    Alles maar op je af laten komen en genieten van alle mooie en goede dingen!
    Groetjes Gerrie