Zaterdag 18 Juni Edmonton

18 juni 2016 - Edmonton, Canada

Zaterdag 18 juni Edmonton
Vanmorgen de wekker gezet, 8 uur uit de veren! Ontbijten en de rest inpakken en opruimen!
Om 9.00 uur leveren we de camper in aan de ingang van de camping.
We worden naar de luchthaven gebracht door de verhuurder en huren daar een auto. Een grote Jeep met veel bagage ruimte voor alle koffers. We rijden richting de stad en stoppen bij het openlucht museum. In Fort Edmonton is het verleden na gebouwd in 4 verschillende perioden. De eerste periode is 1846 en er is een fort waar in een houten dorpje is nagebouwd met de eerste handelspost van de Hudson bay. Die is ooit in die tijd gestart met pelshandel met de indianen in Edmonton en deze gaan nu in Nederland de V&D overnemen na 171 jaar handel ervaring. De volgende straat is 1885. Daar hebben ze al echte huizen in een straat maar nog geen luxe, alleen een potkachel, stoelen en een tafel en het vervoer bestaat uit paard en wagen. In de volgende straat in 1905 en hebben ze meer vervoermogelijkheden: een stoomtrein en tram, de huizen worden groter en ze hebben waterpompen, trapnaaimachine en fornuis. In de laatste straat in 1920 rijden mooie oude auto's, is de weg verhard en hebben de huizen kranen en een bad. En is er een theater, garage en bioscoop.
Erg mooi is deze vooruitgang in beeld gebracht met vele vrijwilligers die enthousiast rollen spellen in de bepaalde tijden. Ook is er live muziek op straat en zijn er cafeetjes.
We genieten van een ritje met de tram en de stoomtrein en lopen door de verschillende tijdzones.
Aan het einde van de middag rijden we naar het Marriot hotel in het centrum. Daar zien we het grote bed en vallen meteen doodmoe in slaap, midden op de dag.... Hoe vermoeiend kan vakantie toch zijn.
Na 2 uur besluiten we toch nog even door downtown te wandelen om te kijken hoe het centrum van Edmonton er uit ziet. Het zijn vooral hoge moderne gebouwen in dit business district en de winkelcentra in de buurt zijn op zaterdag avond gesloten. Na ons ommetje besluiten we in het hotel te eten. Het hotel ligt op een heuvel aan de Saskatchewan rivier en vanuit het restaurant kijk je uit over een mooi groen dal. Dus eten we met een mooi uitzicht op een deel van de stad.