Zaterdag 2 maart Lake Manyara national park

2 maart 2013 - Manyara, Tanzania

Zaterdag 2 maart Lake Manyara national park.
Vandaag ons laatste dagje op safari. Dat is ook wel prima zo we hebben al zoveel gezien. Om 9 uur gaan we weer op pad met de jeep en rijden weer naar lager gelegen gebied. Na ongeveer 1 uur komen we aan bij de gate van het park. Na de formaliteiten rijden we het park in. Lake manyara is maar een klein park. In lengte zo'n 50 km. het park bestaat voor 2/3 uit het meer, dus in een uurtje of 3 komen we een heel eind. Dit park is wel totaal anders dan de voorgaande. Het is hier erg nat, zelfs in het droge seizoen, en we rijden nu door een tropisch woud met prachtige bomen, boababs, apenbroodbomen, acaciabomen etc. her en der stromen kleine riviertjes richting het meer. In dit park zitten veel apen. We zien meerdere groepen bavianen met hun welbekende rode billen. Schijnbaar zijn de vrouwtjes hiermee het meest aantrekkelijk voor de mannen........ Al snel zien we ook een olifant in het bos. Wat een raar gezicht, die zagen we eerder vooal op de vlaktes. Ook hier weer een hippopool, maar die is vrij ver weg dus niet zoveel te zien. Bij de rand langs het meer is nog een heel stuk vlakte en ook hier lopen weer vele buffels, gnoes, zebra en giraffen. Maar niet in de antallen zoals we ze eerder zagen. Rond 13 uur hebben we alle wegen wel gehad en na een laatste rennende olifant verlaten we het park.
We rijden naar het eerstvolgende dorpje Mto wa mbu, een marktplaatsje waar vele Maasai en ook andere stammen samenkomen. Er zijn een rijtje kraampjes voor de toeristen en vele tentjes/ winkeltjes/ krotjes waar ze van alles verkopen. Van schoenen tot fruit tot gereedschap. Je kunt het zo gek niet bedenken. Het is maar raar om hier als blanke tussen te lopen maar ook wel weer een leuke ervaring! We lunchen een eindje verderop voor het laatst met onze lunchbox en geven de rest daarna weg aan de kinderen die d geiten hoeden. Je eet ook een stuk minder op van de box met dit idee in je achterhoofd. Dan terug naar Moshi. Zo'n 4 uur over slechte en minder slechte wegen. Zaddoek heeft er ook zin in want hij scheurt nogal wat andere auto's voorbij. Maar ja da's allemaal hel normal hier. Andere chauffeurs van tragere voertuigen geven ook tekens dat " veilig" voorbij kunt ook al is dat bergop of in een bocht. Tegen 5 uur zijn we weer thuis bij het panamahotel waar we een nieuwe kamer krijgen.  We gaan nog even zitten nagenieten op het balkon en zien Henny en Annie al in d verte aankomen. Dat wordt eerst even gezellig napratn. Wij vertellen ver de safari en de dames over alle gebeurtenissn rondom de stagaires, de waterpomp en de boardingschool. Na een broodnodige douche schuiven we aan het diner in het hotel en an dan weer op tijd naar bed
( 22:30)

Van reisblog naar fotoboek