Zondag 3 maart mount kilimanjaro en de watervallen

3 maart 2013 - Kilimanjaro Nationaal Park, Tanzania

Zondag 3 maart kilimanjaro gate en bushwandeling
Inmiddels een beetje uitgerust van de safaritrip gaan we vandaag weer iets nieuws beleven. We gaan een dagje op stap met jennifer en chantal. Die hebben vandaag vrij en willen graag iets in de omgeving zien. Met gids george gaan we eerst naar de gate van de kilimanjaro. Dit is het vertrekpunt van waar alle groepen de berg opgaan om de berg te beklimmen. De trips varieren van 4 tot 7 dagen waarbij tot de top gegaan wordt op 5985 meter. Voor ons is dit nog een beetje te hoog gegrepen. Wij houden het bij een wandeling door het de lagere hellingen van de kilimanjaro: door het bos en langs de dorpjes en naar een waterval. We rijden een stukje terug op de helling en stoppen in een dorpje. Daar starten we met onze wandeling. We lopen een tijdje langs bananenvelden en koffieplantages tot we bij een soort kloof komen. We gaan nu via een smal paadjes vele treden naar beneden tot we bij de rivier en de waterval komen. Een aardige klauterpartij, soms zijn de treden wel een halve meter hoog. Maar je wilt op de kilimanjaro lopen of niet.......  De beloning is er echter wel naar. We komen bij een prachtige waterval van bijna 100 meter met een klein meertje eronder midden in de jungle. En je kunt er zwemmen tot onder de waterval! Dat laten we ons geen twee keer zeggen en doen zwemkleren aan. Brrrrr het water is wel fris, komt namelijk rechtsstreeks van de kilimanjaro af. Een graad of 18. Maar je moet er wat voor over hebben. We duiken in het water en zwemmen tot achter de waterval. Wat een geweld van water. Na een minuut of 10 wordt het wel errug frisjes en kleden we ons weer om en starten de klim omhoog. Die is kort maar krachtig (half uurtje) Als we weer aankomen in het dorpje staat er een tanzaniaanse maaltijd voor ons klaar. Maar niet voor Marian, die is de hele dag al misselijk en de inspanning van de klim doet er geen goed aan. We eten een gerecht met bananen, aardappel, wortel en kleine blokjes geit. Op de taaie geit na smaakt het prima. Als toetje mango en sinaasappel. Niks mis mee.
Op deze plek zijn ook de grotten waar de Chaggastam zich verstopte als zij aangevallen werden door andere stammen. We dalen af via een gammele trap en zien het ondergrondse huis. Klam hier.
Op de weg terug komen we terecht in een afrikaanse file. Wat een puinhoop, de gewone auto's proberen de file te ontwijken maar gaan hiervoor gerust door de berm of op de andere weghelft of zelfs nog door de berm van de andere weghelft en dan maar weer dwars door de file (dus echt dwars op de weg) terug naar de eigen weghelft. De chauffeur baalt van de file en wij kijken verbaasd naar het schouwspel. Nadat we Jennifer en Chantal hebben afgezet terug naar het hotel waar we ff rustigaan doen. 'S avonds wandelen we naar de italiaan om daar nog wat te eten en dan snel terug naar het hotel want marian is nog niet echt fit. Geen pizza voor haar vandaag, water is wel ff genoeg.