Zondag 10 maart: rondje Zanzibar

10 maart 2013 - Zanzibar, Tanzania

Zondag 10 maart op stap op het eiland
Na 2 dagen weer genoeg geluierd. We gaan vandaag op stap met Ali en zijn taxi. Om 9 uur zijn we paraat. We rijden eerst naar het zuiden naar ........l.
Van hieruit kun je met een bootje de zee op snorkelen en op zoek naar de dolfijnen die hier vaak verblijven. We doen de zwemkleren aan in een prachtige kleedruimte. (Ofwel een klef wc hokje waar je eigenlijk niets wilt aanraken). Maar dat lukt aardig en we kunnen al snel de zee op. Deze is turkoise van kleur, zeker daar waar de bodem zanderig is. We varen richting het zuiden van het eiland, daar zijn de dolfijnen vaak te zien. We varen, draaien en dobberen,maar helaas geen dolfijn te zien. De "schipper" besluit om eerst te aan snorkelen en daarna een nieuwe poging te wagen. We gaan een stukje terug en duiken in de blauwe zee. Er is niet heel veel koraal, maar qua vissen genoeg te zien. We zien boxfish, maanvissen, pappagaaivissen en vele anderen. Na een uurtje dobberen klauteren we weer terug aan boord en wagen een nieuwe poging. Maar helaas de dolfijnen zijn een stuk verder op zee en jelle met haar bekende zeeziekprobleem heeft niet zo veel zin om nog 1,5 uur langer op de boot te zitten ver de zee op. We keren terug een rijden met Ali weer richting het noorden. Z'n 10 minuten later krijgen we een telefoontje van de schipper: de dolfijnen zijn nu wel te zien, we mogen terugkomen en opnieuw mee voor allen de brandstofprijs want ze willen ons gelukkig maken. Wel  heel lief en kenmerkend voor de afrikaanse mentaliteit. Wij blij, zij blij!
Maar het is inmiddels al bijna half twee en we willen nog meer dingen zien dus na wikken wegen besluiten we door te rijden. We gaan eerst naar Jozani national park. We krijgen hier een rondleiding van gids Hassan. Eerst op zoek naar de Rode Colobusaap, die alleen hier voorkomt. Ook deze hebben zich verstopt, maar als we verder in het oerwoud lopen komen we dan toch een groep tegen. Met Colobusapen in alle soorten en maten. Ze rennen en springen vlak om ons heen alsof we er niet zijn. Grappig om te zien. We lopen verder door het oerwoud en krijgen een heleboel informatie van de gids.
Er zitten ook meerdere slangen zoals de "Black mamba" maar die zien we gelukkig niet! Na een kort ritje in de dalladalla ( plaatselijke bus, of iets wat er op lijkt) komen we bij het magrovebos waar we nog een rondje lopen en verdere uitleg krijgen.
Na de rondleiding gaan we weer terug bij Ali in de taxi en rijden verder op onze spicetoer. (Dat was origineel de bedoeling maar het werd steeds uitgebreider!)
De volgende stop is een rondleiding over een spicefarm. Het is een privatfarm waar 3 families diverse kruiden en fruit verbouwen. Een van de bewoners leidt ons rond en verteld over de kruiden en op welke wijze ze hier gebruikt worden.
Daarna mogen we alle soorten fruit even proeven beginnend bij kokosnoot welke net uit de boom is geplukt. Verder nog pomelo, papaya, een soort witte zachte appel, jackfruit etc. Natuurlijk zijn de kruiden en thee en koffies ook te koop en dat doen we. Je moet tenslotte ook de lokale economie steunen.
Tegen 18 uur zijn we terug in het hotel en spoelen alle zand en zout water weer van ons af. Wat kan een douche toch heerlijk zijn!
Rond half 8 schuiven we opnieuw aan bij het buffet, deze keer met indiaas thema. Opnieuw lekkerrrr. Op de schtergrond klinkt al de muziek van een lifebandje. Ze beginnen met slaapmuziek vinden wij, maar als na het eten de toeschouwers toenemen wordt de muziek swingender en duurt de avond nog lang!!!!