Zondag 19 februari Exmouth

19 februari 2017 - Exmouth, Australië

Zondag 19 februari
Op weg naar ons noordelijkste doel van de west kust: Exmouth
Vanmorgen al vroeg wakker en de zon zien op komen vanuit bed. Wouw, het is prachtig, paarse en oranje tinten in de lucht met een palmen decor.
Het is zondag en we starten langzaam op.
Na het ontbijt ruimen we de boel op in en om de camper. Het heeft vannacht wederom flink geonweerd en geregend. De modder is al deels van de camper, de rest gaat er nu ook makkelijk af met een kleine poetsbeurt en hij is weer redelijk wit!
We gaan op pad, maar hoeven vandaag maar 150 kilometer. Onderweg zien we niet veel meer dan lage struikjes en glooiend landschap.
Er steekt een hagedis over en verder staan er schapen langs de weg, die de rode kleur van de modder hebben. Het is de vraag of ze die wol nog ooit wit krijgen.
Het dorpje Exmouth ligt aan het einde op een schiereiland. Het is niet groot maar gemaakt voor het leger en nu voor de toeristen. De helft van het schiereiland is nationaal park op het land en deels in zee.
Het wordt steeds heter en vandaag zit het aardig tegen de 40 graden aan. We zoeken de camping op en zetten de camper op een plekje onder een boom.
Na de lunch gaan we relaxen aan het zwembad. Dit geeft pas echt een vakantie gevoel zo tussen de palmbomen en de kaketoes. We blijven goed in de schaduw want de zon brandt enorm. Het water is bijna soep ( zonder ballen), maar heerlijk ontspannend. Zo brengen we de middag door.
We moeten ook nog een belangrijke huishoudelijke taak doen. De was! Drie dingen vallen op: bij het wasmachine hangt een bordje: voer niet de struisvogels en de waslijn is boven een zandbak. Hopelijk blijft het een tijdje windstil, anders kunnen we opnieuw beginnen.... En de was is in een uur droog in deze temperatuur! ( Daarom hebben ze geen drogers).
Tegen de avond gaan we op schildpadden jacht. Hier aan de kust komen honderden schildpadden eieren leggen op het strand en na 6 weken komen er ongv. 250 schildpadjes uit de eieren per nest en helaas wordt daarvan maar een volwassen... de rest wordt vis, meeuwen of slangen voer...
We rijden het dorp uit en zien twee struisvogels aan de kant van de weg! Is dat bordje toch niet voor niets geweest.
Bij het strand zijn meerdere mensen met hetzelfde doel: kijken of er een moeder schildpad eieren komt leggen of dat de kleintjes uit de eieren komen, beide is mogelijk in dit seizoen. We zien enkele schildpadden zwemmen vooraan in de zee. En wij hopen dat ze aan land komen met zonsondergang. Maar helaas, de zonsondergang was prachtig, maar geen turtle gezien.
In het donker lopen een heel eind terug naar de auto. Gelukkig met een groep anderen, want het is moeilijk het duinpad terug vinden zonder licht.
Op de camping eten we nog wat en blijven lekker buiten zitten, in de hoop dat het nog eens gaat afkoelen. Maar ook na tienen is het nog 30 graden.
Lang leven de airco vannacht!

1. Han en Nellie:
    22 februari 2017
    Wat anders dan wat wij gezien hebben en
    wat heet.
    Maar jammer dat jullie geen schildpad hebben gezien.
    Mooie reis verder.