Zondag 26 maart. Fraser eiland

26 maart 2017 - Fraser Island, Australië

Vanmorgen al om 6.10 uit bed. En dat noemen ze ook vakantie. We worden vandaag vanaf 7.15 uur bij de camping opgehaald om met een tour naar Fraser eiland te gaan.
Dus we staan op tijd gedoucht en gepakt klaar bij de ingang. Maar helaas geen busje te zien. Omdat we gisteren avond na kantoortijd nog online hebben geboekt, hadden we dit al verwacht.
Dus maar even bellen en wat bleek. De chauffeur had ons vergeten...
we werden door de baas zelf alsnog opgehaald en de veerpont met tientallen mensen heeft een kwartier op ons gewacht in de haven. En zo kwamen we toch op tijd aan op het eiland.
Fraser eiland is een heel bekende bestemming in Australië. Het is het grootste zand eiland te wereld, 150 km lang. Maar wel een met een regenwoud. Het bestaat uit los zand en de wegen zijn moeilijk berijdbaar en verplicht met 4x4. Dus gaan we een keer georganiseerd op pad, met een soort verbouwde vrachtwagenbus in een groep van 17 personen. We starten al meteen met een flinke hobbel en bobbel weg en die volgen er vele deze dag, 120 km lang zijn we geshaket. We stoppen als eerste voor een thee pauze in het bos en krijgen bezoek van 2 flinke leguanen. We lopen naar het Mc Kenzie meer, waar we een duik nemen. Een heel helder blauw meer omzoomt met zeer fijn wit zandstrand. Het is zonnig vandaag en het water is verkoelend. Ook meteen onze huid gescrubd en onze sieraden gepolijst met het zand.
Na weer een droog pak gaan we weer verder en leggen een groot stuk af door het woud met grote bomen, palmen en varens. We worden voorzien van een lunch op een picknick plek in het woud en kletsen met Australiërs uit het zuiden, die al 18 maanden aan het reizen zijn. En een groot deel van het land en elders hebben bezocht. We maken een wandeling door het regenwoud langs een rivier. Het water is super helder, je ziet het bijna niet stromen.
We hobbelen in de bus naar het oosten van het eiland en verlaten het woud en gaan verder over het strand. Nu het eb is, ontstaat er een snelweg op het strand waar vele jeeps gebruik van maken. En niet alleen jeeps, ook vliegtuigen. We moeten stoppen voor een landend vliegtuig. Ook vanuit de lucht kan je het eiland bekijken.
Verder op stoppen we op het strand bij een oud wrak wat is vast gelopen tig jaar geleden, het is nu alleen nog roest. De blauwe zee kleurt er mooi bij.
We zien nog veel meer deze middag zoals een dingo, een soort wilde hond, gekleurde rotsen en een zeearend. En vooral veel strand en zee!
Aan het einde van de middag stoppen we bij een heldere rivier en mogen daar nog zwemmen en wandelen. We lopen eerst een wandelpad het bos in en vervolgens lopen we door het water, wat tot 80 cm diep is, terug naar zee. Erg leuk om te doen.
Daarna doorkruisen we weer een half eiland en zitten regelmatig hangend in de gordel, los van de stoel. De chauffeur zet er de vaart in, om de boot te halen en dat voelen we....
We zitten nog 45 minuten heerlijk op dek in de zon en komen weer op het vaste land en worden nu netjes bij de camping afgezet.
We hebben geen zin om te koken en besluiten te gaan uiteten in het dorp Hervey bay. Veel is er niet open op zondag, maar we zien een restaurantje aan zee waar het gezellig druk is. We eten verschillende kleine gerechtjes met vis, vlees en salade en het het is lekker.  Over de prijs zullen we het niet hebben, niets is hier goedkoop!
Terug op de camping, hebben we de douch wel verdiend en besluiten de avond verder in de bus door te brengen om de muggen niet te voeden.
We hebben nog bulten genoeg van de sandflies..... gelukkig wordt de jeuk met behulp van de zalf wel minder, maar de ledenmaten zien er nog steeds erg gehavend uit!
Helaas moeten we ons reisschema weer bijstellen.... ze verwachten een cycloon op de plek waar we naar toe wilde op dinsdag. Dus geen aanrader!
We blijven nu meer zuidelijk tot het gevaar geweken is en rijden later noordwaarts als het weer dit weer toelaat.

1. Han en Nellie:
    26 maart 2017
    Mooi herkenbaar verhaal.
    Leuk dat jullie een dingo hebben gezien, beetje mager.
    Met het weer is het wisselend he.
    Jullie beleven veel.