Zondag 1 juni: Niagara Falls

1 juni 2014 - Niagara Falls, New York, Verenigde Staten

Zondag 1 juni: Naigara Falls
Vandaag staat één van de hoogtepunten van deze reis op het programma: de Niagara Falls. Vanuit de statepark campground een half uurtje rijden en dan parkeren we onze RV midden in Niagara Falls state park. Op zo'n 50 meter van de watervallen. Tja alles is dichtbij. Want lopen daar houden de meeste  amerikanen niet van. Als eerste zien we de horseshoefalls. Een hoefijzer vormige waterval. Over een lengte van  750 meter, de hoogte is slecht 50 meter maar het maakt het plaatje er niet minder mooi om. Het water buldert met grote kracht over de rand. 1.000.000 badkuipen per minuut. Daar kun je beter niet met een kanootje vanaf gaan. In het verleden zijn mensen op verschillende manieren van de falls gegaan, maar meestal liep dat niet zo goed af. In een grote ton overleefde je nog wel (soms) maar in 1995 heeft een idioot het ook geprobeerd met een jetski. Geen succes!! Na enkele foto's (lees steeds tientallen foto's.......) lopen we een stukje verder naar de cave off the winds. Hier kun je met een lift (wederom NL, niet lopen) een stuk naar beneden om dan over trapppetjes heel dicht langs de waterval te lopen. Dit keer bij de "american falls" de andere waterval. Je krijgt ook allemaal een paar waterschoenen en een poncho want je loopt eigenlijk bijna door de waterval. Gaaf. En een grappig gezicht al die gele mensen.
Dan volgt een wandeling over de brug over de rivier. Die kolkt hier gigantisch zo net voordat hij over de rand valt. Ook hier geldt: niet kanoën!
Dan gaan we met de beroemde " Maid of the mist" opnieuw krijgen we een plastic zakje (poncho) uitgereikt, dit keer zijn we allemaal blauw. We gaan met de boot eerst langs de "american falls". Hier stort het water op grote rotsblokken. Dan verder tot vlak bij de horseshoefalls. Het heet niet voor niets maid of the mist en die regenjasjes zijn ook niet voor niet. Je wordt echt erg nat. Foto's maken is bijna onmogelijk. Punt 1 zie je niets door t water en punt twee wordt alles drijfnat. Na deze spectaculaire tocht is het al lunchtijd en we hebben de Denny's ontdekt. dus tijd voor een ontbijt bij de lunch! Heerlijke, mierzoete  pannekoeken voor marielle en french toast met banana voor marian. Mmmmmm
Na deze verkwikkende lunch lopen we, over de rainbowbridge Canada in. Met alle grensformaliteiten die erbij horen. Gelukkig is dit snel gebeurd en is het erg rustig.
Aan deze kant van de rivier is het veel commerciëeler.  Volop restaurants en giftshops en een brede boulevard. De uitzichten op de waterval zijn ook vanaf dez kant spectaculair. Er is een heel duidelijke regenboog bij de horseshoefalls en je ziet de bootjes  vanuit Amerika (blauwe jasjes) en vanuit Canada (rode jasjes) elkaar afwisselen onder de regenboog door. We kijken onze ogen uit. Tegen half zes lopen we weer richting de regenboogbrug en besluiten ng even de hoofdstraat in te lopen. Wat een kermis. Het is hier één groot pretpark. Met lasergames, bowlen, maximidgetgolf met dinosaurs, het ripley believe it or not museum en vooral veel eettentjes (vette hap). We drinken nog even wat en kijken een tijd naar de mensenmassa. Wat opvalt is dat er zoveel indiërs zijn. Uiteindelijk zijn we uitgekekn en lopen we weer terug naar de USA en naar de camper. Via de walmart, om onze voorraad gezond weer aan te vullen ende applebee's (iets minder gezond) rijden we terug naar de camping. We rijden om 10 uur de camping op en liggen om 5 over 10 in bed. Doodop, wat een indrukken allemaal.