Zondag 5 Maart: Rottnest Island

5 maart 2017 - Rottnest Island, Australië

Vandaag gaan we met de Ferry naar Rottnest eiland. Dit is een eiland vlak voor de kust van Perth met prachtige baaitjes, zwem en snorkelmogelijkheden, mooie fietspaden en vrijwel autovrij. We stappen om half 9 op de boot en varen het eerste uur over de Swan rivier, de rivier waar Perth aan gebouwd is. Onderweg zien we veel bootjes, mooie huizen langs de kustlijn en ook al twee dolfijnen! We stoppen nog 2 keer in Fremantle, het stadje naast Perth en daar wordt de boot helemaal vol geladen. Het is morgen een feestdag hier (Labourday) dus lang weekend en wrs daarom zo druk. Dat zijn wij niet gewend..... Tegen 11 uur komen we aan op het eiland en pikken eerst onze huurfietsen op want dat is hier HET vervoermiddel. We krijgen een mooie rooie fiets van de firma rottnestexpress. Maar natuurlijk eerst een koffietje met uitzicht op de haven. Dan fietsen we langs de onderkant van het eiland richting verschillende baaitjes. Sommige om te surfen of te zwemmen en sommigen waar je goed kunt snorkelen. Het eiland is maar 14x8 km, maar erg heuvelig dus af en toe zitten er pittige klimmetjes tussen. (A la Cauberg in Valkenburg lijkt het wel). Na een kilometer of 4 zien we de eerste quokka's, dat zijn een soort minikangoeroes die alleen maar hier voorkomen. Zij zijn echt schattig en niet schuw dus weer een serie foto's gemaakt. Als eerste stoppen we bij Porpoise Bay en bewonderen het uitzicht op het blauwe water. Dan verder naar Little Salmon Bay. Daar kun je snorkelen. Dus badkleding aan en de zee in. Oef die is hier wel wat kouder dan we gewend zijn. Wij waren natuurlijk ook meestal dicht bij de kust in het water en dit eiland ligt een stuk verder de oceaan in. Er zijn genoeg vissen te zien, maar helaas wel een stuk minder kleurrijk dan bij het Ningaloo Reef. Tja we zijn wat verwend geraakt met t snorkelen. We fietsen weer door en stoppen bij Henrietta Rocks waar we met een trap naar beneden kunnen om onderaan de klif even een pauze in te lassen en wat te drinken en ons broodje te eten. Bij terugkomst boven aan de trap blijkt de fiets van Marielle meegenomen te zijn...... nou zeg..... het is geen ramp want alle fietsen zijn hetzelfde en komen weer terug bij de ferry, maar iemand heeft m expres meegenomen want er stonden maar twee fietsen op dat punt, alleen die van ons.... Vrij snel stopt er een bus (die maakt rondje rond het eiland) en als ik de chauffeur vraag hoever het nog terug is naar de Ferry ( het zal lopen worden.....) en ze door heeft dat mijn fiets meegenomen is mag ik met de bus mee (gratis) zo gaat het dan ook wel weer hier in Australie. Over de fiets moet ik me maar niet druk maken, die komt toch weer bij de Ferry terug, want van het eiland af kan ie niet. Dus ik krijg een gratis rondje eiland en marian fietst het laatste stukje terug. Bij terugkomst in de haven hebben we nog ruim een uur voor de boot terug gaat. Ik loop even langs de Ferry, leg het verhaal uit en nix aan het handje. Ik krijg een nieuwe fiets mee zodat ik nog een stukje door kan. We fietsen nog even door naar de noordelijke vuurtoren, een leuk stukje, minder klimmen en onderweg zien we nog wat quokka's. Zo grappig. Om 5 uur gaan we weer terug naar Perth. Op de Ferry zitten we tegenover een Belgisch koppel wat net 4 weken met de camper heeft gereisd hier dus gezellig ervaringen uitgewisseld. Zo gaat de tijd snel voorbij. Na een frisse douche in het hotel gaan we nog even de stad in om te eten. Het wordt Italiaans bij Jamie (Olivier) Jamie zelf hebben we niet gezien maar het eten was prima.
Nu hebben we net alles weer gepakt want morgen vliegen we naar Sydney voor "Australia part two"

1. Han en Nellie:
    8 maart 2017
    Wat een leuke beestjes.
    Jullie snorkelsets worden goed gebruikt!
    Wat een streek om je fiets te "stelen"
    Gelukkig komt alles goed.